Název předmětu | Seminář k dějinám 20. století A |
---|---|
Kód předmětu | KHI/XD20A |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Na základě studia odborné literatury (viz seznam vybrané doporučené literatury + další dle vlastního výběru) a vybraných pramenů bude nahlíženo na některé z nejdůležitějších jevů 20. století ve světě. Dále bude v základních rysech rozebírán vývoj v některých vybraných oblastech světa v kontextu s celosvětovým děním. Především bude zaměřena pozornost na: každodenní život v období první a druhé světové války, vznik komunistické ideologie a politiky a její praktická realizace - na příkladě Ruska a zemí střední a jihovýchodní Evropy, dekolonizační proces ve světě, tzv. rozvojový svět a jeho problémy, základní vývojové rysy Číny ve 20. století, základní vývojové rysy Japonska ve 20. století, Blízký a Střední východ ve 20. století, globální problémy ve světě ve druhé polovině 20. století. Literatura: Základní studijní literatura - pouze výběr (k obecné problematice a ke světovým dějinám) Jako základ velmi doporučuji: Oxfordský atlas moderních světových dějin. Praha, Odeon 1991. 30 s. Aron, Raymond: Historie XX. století. Praha, Academia 1999. 872s. Hobsbawm, Eric: Věk extrémů. Krátké 20. století. 1914 - 1991. Praha, Argo 1998. 619s. Bělina, P. - Pečenka, M.- Moravcová, D.: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů. Praha, ISE 1994. 133s. Plechanovová, B. - Fidler, J.: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1941 - 1995. Praha, ISE 1997. 240s. Moynahan, Brian: Rusko 20. století. Praha, Nakladatelství Svoboda 1995. 320 s. Vykoukal, J. - Litera, B. - Teichman, M.: Východ. Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944 - 1989. Praha 2000. Ferro, Marc: Dějiny kolonizací. Od dobývání až po nezávislost. 13.-20. století. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2007. Nálevka, Vladimír: Světová politika ve 20. století. I., II. Praha 2000. Doporučená literatura: (výběrově) Emmert, František: Holocaust. Praha 2018. !!! Klíma, Josef: Pod německou vlajkou. Praha, Libri, 2005, 430 s. /o německé koloniální říši/ Abbott, E.: Historie celibátu. Praha 2005. Bolševismus, komunismus a radikální socialismus v Československu. I.-V. Praha 2005. /sborníky z výzkumného projektu/ Bowker, Gordon: George Orwell. Praha 2007. Čejka, Marek: Stát Izrael. Praha 2002. Čejka, Marek: Izrael a Palestina. Praha 2005. !! Čejka, Marek: Encyklopedie blízkovýchodního terorismu. Praha 2007. Brož, Ivan: Arabsko-izraelské války 1948-1973. Praha 2006. Friedman, Norman: Studená válka 1945-1991. Brno 2005. Gott, Richard: Kuba: Nové dějiny. Praha 2005. Gronský, Ján: Komentované dokumenty k ústavním dějinám Československa I. 1914-1945. Praha 2005. Hervás, Ramón: Ježíš. Velké tajemství církve. Praha 2005. Jockle, Clemens - Kerstjens, Christopher: Stavební slohy ve světové architektuře. Přehled vývoje architektury od starověku do dneška. Praha 2005. Kenney, Padraic: Karneval revoluce. Střední Evropa 1989. Praha 2005. Knopp, Quido: Stalingrad. Peklo na Volze. Hradec Králové 2005. Weiss, David: Mozart. Člověk a genius. Praha 2006. Žáček, Rudolf: Slezsko. Stručná historie států. Praha 2005. Rozhoň, Vladimír: Čeští cestovatelé a obraz zámoří v české společnosti. Praha 2005. Rippon, Anton: Hitlerova olympiáda. Nakladatelství BB/ art, Praha, 2008, 248 s. Hodgson, Godfray: 20. století, století lidí. Praha 1998. !!! Overy, Richard: Diktátoři. Hitlerovo Německo a Stalinovo Rusko. Praha 2006. Ryčlová, Alena: Ruské dilema. Společenské zlo v kontextu osudů tvůrčích osobností Ruska. Brno 2006. Ostap, Pavel: Orgány sovětského mocenského mechanismu. In: Historický obzor, V.-IV., 2006, s. 116-127.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
semináře v ZS 2024/2025, pondělí 8,00-9,30 Program: 23. 9. Seznámení s tématy semináře, vysvětlení práce v seminářích, doporučená literatura, cíl semináře (schopnost samostatné práce, příprava ke zkouškám) 30. 9. Tzv. velké a tzv. malé dějiny (na příkladu první světové války), mezinárodně politické a vojenské události x každodenní život (aktivní práce všech účastníků semináře) 7. 10. Rusko v první polovině 20. století (státní převraty v roce 1917, V. I. Lenin, charakteristika bolševické vlády, vláda J. V. Stalina, hlavní rysy politiky a společnosti v podmínkách komunistického režimu) 14. 10. Sovětský svaz ve druhé polovině 20. století (charakteristika režimu za vlády N. S. Chruščova a L. I. Brežněva) 21. 10. Konec komunistického režimu v SSSR - politika M. S. Gorbačova, rozpad SSSR a komunistického bloku států 28. 10. Státní svátek - VOLNO 4. 11. Projevy nesouhlasu s komunistickými režimy, samizdat, odchody obyvatel do exilu, exilová činnost (přednáška a diskuse s exilovým pracovníkem v USA) 11. 11. Komunistické režimy ve světě (obecná charakteristika, základní rysy, rozdíly, komparace, příklady) 18. 11. Blízký a Střední východ ve 20. století (základní charakteristika, hlavní problémy, vybrané příklady) 25. 11. Čína (proměny vývoje ve 20. století, základní charakteristiky) 2. 12. Japonsko (základní charakteristika vývoje a proměn ve 20. století) 9. 12. Problematika "nadřazenosti v dějinách" (rasy, národy, gender). Fenomén holocaust. Emmert, František: Holocaust. Praha 2018. 16. 12. Závěrečný seminář, diskuse k tématům Formát semináře: Každý účastník semináře si (po vzájemné dohodě při prvním setkání 23.9.) zvolí jedno dílčí seminární téma ke své ústní prezentaci v podobě: stručný výklad, literatura, zajímavosti, aktuality apod. - ucelené pojetí zvoleného dílčího tématu. Rozsah: max. do 20 minut. Ostatní: znalost základních skutečností na základě doporučené a samostatně zvolené četby. Diskuse. Rámec témat a komentář vystoupení studujících - vyučujicí. Literatura: Základní studijní literatura - pouze výběr (k obecné problematice a ke světovým dějinám) - další literatura viz samostatný přiložený soubor Jako základ velmi doporučuji: Oxfordský atlas moderních světových dějin. Praha, Odeon 1991. 30 s. Hodgson, Godfray: 20. století, století lidí. Praha 1998. !!! Emmert, František: Holocaust. Praha 2018. - k semináři 9. 12.!!! Valenta, Aleš: Německý rok 1968. Předpoklady, průběh a důsledky kulturní revoluce v Spolkové republice Německo. Praha, LEDA 2021. !!!!! - velmi doporučeno Aron, Raymond: Historie XX. století. Praha, Academia 1999. 872s. Hobsbawm, Eric: Věk extrémů. Krátké 20. století. 1914 - 1991. Praha, Argo 1998. 619s. Bělina, P. - Pečenka, M.- Moravcová, D.: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů. Praha, ISE 1994. 133s. Plechanovová, B. - Fidler, J.: Kapitoly z dějin mezinárodních vztahů 1941 - 1995. Praha, ISE 1997. 240s. Moynahan, Brian: Rusko 20. století. Praha, Nakladatelství Svoboda 1995. 320 s. Vykoukal, J. - Litera, B. - Teichman, M.: Východ. Vznik, vývoj a rozpad sovětského bloku 1944 - 1989. Praha 2000. Ferro, Marc: Dějiny kolonizací. Od dobývání až po nezávislost. 13.-20. století. Praha, Nakladatelství Lidové noviny 2007. Nálevka, Vladimír: Světová politika ve 20. století. I., II. Praha 2000.
Absolvent je schopen studovanou specializaci uplatnit ve své pedagogické a další odborné práci v daném oboru. |
Předpoklady |
Semináře rozebírají zásadní problémy dějin, základní odbornou literaturu a představují nejdůležitější prameny k vybraným problémům.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozhovor, Seminární práce
Aktivní účast ve výuce a plnění zadaných úkolů, studium odborné literatury,prezentace zadaného tématu |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |