Název předmětu | Seminář k dějinám 19. století D |
---|---|
Kód předmětu | KHI/XD19D |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Kurz je součástí nabídky seminářů z dějin 19. století, určených pro studenty historie a archivnictví bakalářského studia. Každá hodina je založena na práci s pramenem či sekundární literaturou, které je student povinen si před každou hodinou prostudovat. Z tematického hlediska se seminář primárně zaměřuje na oblast kulturních a sociálních dějin 19. století. Témata: - Věk rozumu - Podoby romantismu - Zrod moderních národů - Bulharská cesta k nezávislosti jako příklad národního hnutí na Balkáně - Buržoazie a kultura liberalismu - Sociální aspekty průmyslové revoluce - Nová tvář měst - urbanizace v 19. století - Životní styl pražské měšťanské společnosti v druhé polovině 19. století - Víra a náboženství v "odkouzleném světě" - Střet kultur jako jeden z projevů kolonialismu - Fin de siecle - une belle époque?
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující práce ve skupinách
|
Výstupy z učení |
Cílem předmětu je - seznámit studenty se základními jevy a procesy, které jsou klíčové pro pochopení kulturních a sociálních dějin 19. století; - rozvíjet jejich dovednosti spojené s interpretací historických pramenů; - rozvíjet jejich dovednosti samostatně pracovat s odbornou literaturou a na jejím základě zpracovat dílčí téma; - rozvíjet prezentační dovednosti studentů.
- Studenti porozumí jevům a procesům, které stály za zrodem moderní evropské společnosti, a osvojí si faktografické znalosti z oblasti kulturních a sociálních dějin 19. století. - Studenti si procvičí dovednosti spojené jak s interpretací primárních historických pramenů, tak s prací se sekundární literaturou vztahující se k tomuto historickému období a vybraným tématům. - Studenti si v rámci přípravy referátu procvičí dovednost na základě studia odborné literatury zpracovat zadané dílčí téma a následně ho srozumitelně prezentovat kolegům. |
Předpoklady |
U studentů se předpokládá základní faktografická znalost dějin 19. století.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Systematické pozorování studenta, Písemný test
- aktivní účast na seminářích (max. 2 absence) - příprava na semináře, tzn. prostudování zadaných textů na každou hodinu - písemné vypracování rozboru pramene - referát - zápočtový test |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 2 | Doporučený ročník:2, Doporučený semestr: Letní |