Předmět: Behind & Beyond the Scenes: Medieval and Early Modern Urban Festivities in a Comparative Perspective

» Seznam fakult » FIF » KHI
Název předmětu Behind & Beyond the Scenes: Medieval and Early Modern Urban Festivities in a Comparative Perspective
Kód předmětu KHI/USE
Organizační forma výuky Přednáška + Seminář
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 4
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Miller Jaroslav, prof. Mgr. M.A., Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
The main aim of this course held in English is to provide an international introduction into the closely interwoven cultural relationships between ecclesiastical and secular ceremonies and territorial and local politics through presenting the integrating and legitimising role of late medieval and Renaissance entries, acts of departures and various processions. These cultural acts occasionally created, implemented and reflected social and political rule and order utilising the staging of religious ceremonies in a secular context. Besides shaping and self-fashioning regional and local communal identities these secular and/or religious performances functioned both in Western and Central Europe as spheres of conflict and co-operation between local interest groups and mighty external, i.e. ecclesiastical, ducal and royal influences. The course presenting interregional, cross-disciplinary and comparative examples intends to put under scrutiny the comprehensive transformation of the latter political and cultural phenomena through analyzing textual as well as visual sources. The course focuses not only on the organizers and participants but also on the meaning of the ceremonials shaping communal, regional and state identities. Accordingly, themes dedicated to all-inclusive or smaller regional or local ceremonies targeting the spheres of spirituality and politics in Western and Central Europe are widely incorporated. The course embraces a number of different methodological approaches ranging from historical anthropology over the theories of communication to the new concepts of ?spatial turn?. Among the main topics the cultural (re)formation of regional political and religious hierarchies, the means of external interventions and the (re)invention of the ceremony as a ?lieu de mémoire? deserve a special attention.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Seminář se zabývá základními parametry městského života střední Evropy (višegrádský prostor) od 13. do 20. století. Základní metodou semináře je komparativní analýza jednotlivých aspektů městských dějin ve vybraných regionech a sídlech.
Schopnost vystihnout hlavní specifika urbánního vývoje střední Evropy ve vztahu k západní Evropě.
Předpoklady
Studenti by měli být vybaveni alespoň základní znalostí geografického prostoru střední Evropy.

Hodnoticí metody a kritéria
Esej

aktivita na semináři četba esej
Doporučená literatura
  • Alexandra F. Johnston, Wim Hüsken (eds.). (1997). Civic Ritual and Drama. Amsterdam ? Atlanta, GA.
  • Andrea Löther. (1999). Prozessionen in spätmittelalterlichen Städten. Politische Partizipation, obrigkeitliche Inszenierung, städtische Einheit. Köln.
  • Barbara A. Hanawalt, Kathryn L. Ryerson (eds.). (1994). City and Spectacle in Medieval Europe. Minneapolis.
  • Gerrit Jasper Schenk. (2003). Zeremoniell und Politik. Herrschereinzüge im spätmittelalterlichen Reich. Köln.
  • Gordon Kipling. (1998). Enter the King. Theatre, Liturgy, and Ritual in the Medieval Civic Triumph. Oxford.
  • Hans Nielen. (2005). Prozessionsfeste und dramatische Spiele im interreligiösen Vergleich. Eine religionsphänomenologische Studie zu Fastnacht, Fronleichnam, ?Ašura und Purim. Berlin.
  • Kathleen Ashley, Wim Hüsken (eds.). (2001). Moving subjects. Processional performance in the Middle Ages and the Renaissance. Amsterdam ? Atlanta, GA.
  • Mark Mersiowsky, Ellen Widder. (2002). Der Adventus in mittelalterlichen Abbildungen. Köln.
  • Peter Johanek, Angelika Lampen (Hg.). (2009). Adventus. Studien zum herrscherlichen Einzug in die Stadt. Köln.
  • Sabine Felbecker. (1995). Die Prozession. Historische und systematische Untersuchungen zu einer liturgischen Ausdruckhandlung. Altenberge.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2023_N24) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2023_S24) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2023) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Euroculture (2019) Kategorie: Filozofie, teologie - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -