Název předmětu | Didaktika dějepisu 2 |
---|---|
Kód předmětu | KHI/UDD2 |
Organizační forma výuky | Cvičení |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 2 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Kurz se v LS soustředí 1) na problematiku výuky moderních dějin (úskalí, výhody, specifika volby didaktických metod, audivizuální didaktické pomůcky pro výuku dějin 20. století atd.), a 2) na praktické uplatnění znalostí nabytých v ZS, a to na modelovém příkladu výuky moderních dějin. Studenti se soustředí na přípravu modelové vyučovací hodiny, svou práci prezentují v kurzu.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace) |
Výstupy z učení |
Cílem kurzu je připravit budoucí učitele dějepisu na SŠ a ZŠ. Kurz je součástí studia Učitelské způsobilosti. V souladu s doporučeními MŠMT je pozornost v LS upřena k výuce moderních dějin. Cíle, problémy a specifika výuky moderních dějin. Soudobá diskuse o podobách ne/výuky moderních dějin. Využití aktivizačních metod při výuce soudobých dějin. Posilování klíčových kompetencí při výuce moderních dějin. Role a možnosti badatelsky orientované výuky. Práce s pamětníky a rodinnou pamětí. Novodobé typy pramenů (dobová fotografie, film, rozhlas aj.) jako didaktická pomůcka pro výuku soudobých dějin. Význam dějin regionu pro výuku moderních dějin. Projektové vyučování. Rozbor a hodnocení didaktických materiálů pro výuku moderních dějin (PANT, ÚSTR, Post bellum, HistoryLab aj.). Mezipředmětové vztahy při výuce moderních dějin.
Student je schopen po absolvování krzu připravit a realizovat vyučovací hodinu dějepisu, stanovit její cíle s ohledem na oborové znalosti a rozvoj klíčových kompetencí, zvolit vhodné organizační formy práce a didaktické metody, stanovit realistický harmonogram hodiny, po jejím ukončení provést její analýzu a zpětno vazbu. |
Předpoklady |
- student studuje v navazujícím magisterském studiu - realizuje studium Učitelské způsobilosti
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce
Účast ve výuce, plnění zadaných úkolů. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní |