Předmět: Didaktika dějepisu 2

» Seznam fakult » FIF » KHI
Název předmětu Didaktika dějepisu 2
Kód předmětu KHI/UDD2
Organizační forma výuky Cvičení
Úroveň předmětu Magisterský
Rok studia nespecifikován
Semestr Letní
Počet ECTS kreditů 2
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
  • Peřinová Markéta
Obsah předmětu
Kurz se v LS soustředí 1) na problematiku výuky moderních dějin (úskalí, výhody, specifika volby didaktických metod, audivizuální didaktické pomůcky pro výuku dějin 20. století atd.), a 2) na praktické uplatnění znalostí nabytých v ZS, a to na modelovém příkladu výuky moderních dějin. Studenti se soustředí na přípravu modelové vyučovací hodiny, svou práci prezentují v kurzu.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
Výstupy z učení
Cílem kurzu je připravit budoucí učitele dějepisu na SŠ a ZŠ. Kurz je součástí studia Učitelské způsobilosti. V souladu s doporučeními MŠMT je pozornost v LS upřena k výuce moderních dějin. Cíle, problémy a specifika výuky moderních dějin. Soudobá diskuse o podobách ne/výuky moderních dějin. Využití aktivizačních metod při výuce soudobých dějin. Posilování klíčových kompetencí při výuce moderních dějin. Role a možnosti badatelsky orientované výuky. Práce s pamětníky a rodinnou pamětí. Novodobé typy pramenů (dobová fotografie, film, rozhlas aj.) jako didaktická pomůcka pro výuku soudobých dějin. Význam dějin regionu pro výuku moderních dějin. Projektové vyučování. Rozbor a hodnocení didaktických materiálů pro výuku moderních dějin (PANT, ÚSTR, Post bellum, HistoryLab aj.). Mezipředmětové vztahy při výuce moderních dějin.
Student je schopen po absolvování krzu připravit a realizovat vyučovací hodinu dějepisu, stanovit její cíle s ohledem na oborové znalosti a rozvoj klíčových kompetencí, zvolit vhodné organizační formy práce a didaktické metody, stanovit realistický harmonogram hodiny, po jejím ukončení provést její analýzu a zpětno vazbu.
Předpoklady
- student studuje v navazujícím magisterském studiu - realizuje studium Učitelské způsobilosti

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Rozhovor, Seminární práce

Účast ve výuce, plnění zadaných úkolů.
Doporučená literatura
  • Čapek, V. Didaktika dějepisu .
  • Robert Čapek. (2015). Moderní didaktika.
  • Robert Čapek. (2015). Moderní didaktika.
  • Stradling. Jak učit dějiny 20. století.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní
Fakulta: Pedagogická fakulta Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče 1 Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Letní