| Název předmětu | Současná Latinská Amerika |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/SLA |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1 - Úvod do problematiky, geografie oblasti a vymezení pojmů, regionů. Alfred Crosby a Eduardo Galeano. 2 - Předkolumbovská a koloniální Latinská Amerika 3 - Latinská Amerika v 19. století 4 - Současné Mexiko 5 - Neklidná Střední Amerika 6 - Revoluční Karibská oblast 7 - Odlišnosti Brazílie 8 - Andské státy 9 - Neslavné diktatury Argentiny a Chile 10 - Ekonomický (ne)vývoj Latinské Ameriky 11 - Jedinečná společnost v Latinské Americe 12 - Ve spárech orla: Latinská Amerika a Spojené Státy 13 - Mezi Čínským drakem a Evropskou unií Výběrová bibliografie: BULMER-THOMAS, Victor, The Economic history of Latin America since independence, Cambridge: Cambridge University Press, 2003. CHALUPA, Jiří, Argentina, Uruguay, Chile, Praha: Lidové noviny 1999. KLÍMA, Jan, Dějiny Brazílie, Praha: Lidové noviny, 1998. KNIPPERS BLACK, Jan, Latin America, Its Problems and Its Promise, New York: Avalon Publishing, 2010. OPATRNÝ, Josef, Amerika v proměnách století, Praha 1998. OPATRNÝ, Josef, Kuba, Praha: Libri, 2002. OPATRNÝ, Josef, Mexiko, Praha: Libri, 2004. OPATRNÝ, Josef, Panama, Praha: Libri, 2004. POLIŠENSKÝ, Josef a kol., Dějiny Latinské Ameriky, Praha: Svoboda, 1979. ROEDL, Bohumír, Peru, Praha: Libri, 2003. SKIDMORE, Thomas E., Modern Latin America, Oxford: Oxford University Press, 2005. SMITH, Peter H., Talons of the Eagle. Latin America, the United States and the World, Oxford: Oxford University Press, 2008. The Cambridge History of Latin America, III-V (ed. Leslie Bethell), Cambridge: CUP, 1985-1986.
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Výběrová přednáška Současná Latinská Amerika se bude zaobírat především důležitými znaky vývoje této části světa - historií, ekonomikou, sociálními strukturami a mezinárodními vztahy. Rovněž budou porovnány jednotlivé státy a oblasti mezi sebou. V případě online výuky se budeme setkávat zde: Lukas Perutka is inviting you to a scheduled Zoom meeting. Topic: Současná Latinská Amerika Time: This is a recurring meeting Meet anytime Join Zoom Meeting https://cesnet.zoom.us/j/97251613852 Meeting ID: 972 5161 3852
Po zakončení kurzu by studenti měli být schopni analyzovat, identifikovat a vyhodnotit procesy politického vývoje a transformace socioekonomických struktur, které jsou typické pro region Latinské Ameriky a Karibiku. Studenti by měli být schopni analyzovat lokální problémy, a to ne jako sérii faktů a dat, ale místo toho by měli být schopni každý z faktů interpretovat v širších a hlubších souvislostech dnešního globalizovaného světa. Studenti by také měli prohloubit své kritické myšlení, přesně v duchu hesla René Descarta: Cogito ergo sum. |
| Předpoklady |
|
Záměrem tohoto kurzu je prezentovat historickou, společenskou a ekonomickou perspektivu a uvést studenty problematiky nejdůležitějších znaků regionu Latinské Ameriky a Karibiku. Nejsou zapotřebí předchozí znalosti, protože jedním z cílů je rozšířit a prohloubit znalosti studentů z gymnázia a bakalářského programu. Zaměříme se především na širší souvislosti Latinské Ameriky a nikoli na fakta.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška
Kurz je zakončen zkouškou, která bude ústní. Studenti si k ní při nesou seznam přečtené literatury, který bude obsahovat alespoň tři tituly rozličných témat, a na jedno z nich padne první otázka. Tu druhou si studenti vylosují z cca 20 tematických okruhů, které jim budou před zkouškou zaslány. |
| Doporučená literatura |
|
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |