| Název předmětu | "Muž jest hlava ženy, žena jest tělo mužovo." Ženy a muži ve středověku a raném novověku |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/QZAR |
| Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
| Úroveň předmětu | Magisterský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní a letní |
| Počet ECTS kreditů | 5 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | Povinně-volitelný |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Women´s history, gender history a historiografie: metodologická východiska, možnosti a limity těchto historiografických přístupů 2. Eva, nebo Marie? Normativní feminita a maskulinita prizmatem Bible a církevních autorit 3. Querelle des femmes - spor o podstatu ženství ve středověku a raném novověku 4. Komplementarita a konkurence ženy a muže v pracovní sféře ve středověku 5. Středověké a raně novověké manželství v teorii a praxi 6. Vdovství 7. Genderové stereotypy ve výchově dětí ve středověku a raném novověku 8. Umělecká sféra - ženská tvorba v umění středověku a raného novověku
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
| Výstupy z učení |
|
Kurz "Muž jest hlava ženy, žena jest tělo mužovo." Ženy a muži ve středověku a raném novověku se zaměří na společenské, kulturní a genderové aspekty středověkých a raně novověkých dějin. Hlavní linií výkladu v nabízeném semestrálním kurzu je pozice ženy ve středověké a raně novověké společnosti akcentovaná z nejrůznějších úhlů, vždy vnímána komplementárně ve vztahu k mužům v souladu s konceptem gender history. Důraz bude kladen na práci s dobovými texty i relevantní sekundární literaturou. Předpokládá se aktivní účast studentů a studentek na diskusích.
Studující prohloubí své dosavadní znalosti dějin středověku a raného novověku a obohatí je o jejich společenské, kulturní a genderové aspekty. Osvojuje si dovednosti při práci s dobovými prameny a sekundární literaturou k tématům v rámci women´s a gender history daného období. Získané poznatky pak aplikuje při přípravě referátu a v diskusích probíhajících v semináři. |
| Předpoklady |
|
Obecné znalosti dějin středověku a raného novověku.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Ústní zkouška
Aktivní účast v kurzu; příprava na hodinu (četba zadaných textů), příprava referátu na sekundární literaturu, diskuze |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
|---|---|---|---|---|
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA25) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
| Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |