Vyučující
|
-
Viktořík Michael, doc. PhDr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
1) Úvodní hodina 2) Seznámení s tématem, literatura a prameny, terminologie a možnosti bádání. Co je to vlastně město. 3) Sídla ve střední Evropě před XIII. stoletím 4) Transformace ve XIII. století., politický kontext doby 5) Středověká kolonizace 6) Polsko, Uhry, Říše, České země ? paralely a rozdíly 7) Městská lokace v praxi ? města založená ?na zeleném drnu? x města ?evoluční? 8) Olomouc jako příklad postupného vzniku města. 9) Výstavba města ? tržiště, hradby, věže, chrámy ? zkrátka městské nezbytnosti. 10) "Stadtluft macht frei" ? městská práva, městská společenství 11) Města vrcholného středověku jako hospodářský, politický a kulturní prvek 12) Dědictví středověkých měst
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Kurz se zabývá otázkou vzniku měst, městského zřízení a městských společenství ve středověku v prostoru střední Evropy. V rámci jednotlivých seminářů se studenti seznámí s různými aspekty středověké urbanizace. Vznik měst je mnohovrstevnatá problematika a zahrnuje jak problematiku právní, kulturní, společenskou a politickou, tak i geografickou a "fyzickou", tedy jak konkrétně vyměření a výstavba nového města vypadala. Studenti se tedy seznámí i s možnostmi interdisciplinární spolupráce, především v rámci historické a archeologické vědy. Jedním z hlavních cílů semináře je pak přiblížit co ze středověkých měst přežilo do současnosti a jak jejich počátky zůstaly otištěny v půdorysech, zástavbě a vůbec charakteru soudobých sídel.
Studenti se seznámí s otázkou vzniku měst, městského zřízení a městských společenství v souvislosti s transformací středoevropských zemí ve 13. století. Vznik měst lze chápat jako dlouhodobý, evoluční proces o několika krocích - účastníci kurzu se naučí tyto kroky analyzovat v širším kontextu. Důležitou součástí je schopnost analýzy pramenů, a to jak písemných, tak hmotných. Hmotné prameny jsou pak zastoupeny nejen archeologickými nálezy, ale i soudobými půdorysy historických center. Studenti se tedy seznámí s možnostmi interdisciplinární spolupráce mezi historii, archeologii a urbanistickými studiemi. Ve výsledku by si pak měli osvojit schopnost chápat město jako fungující organismus, jehož středověké dědictví přežívá i do současnosti.
|
Předpoklady
|
Znalost obecných dějin středověku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
- Aktivní účast v hodinách - Referát na vybrané téma (viz níže). Referát na cca 15 minut formou ?konferečního příspěvku? = seznámení s použitou literaturou, představení tématu, otevření diskuze Zkouška: - Zkoušena vždy dvojice studentů z otázek tažených ze seznamu (bude dodán v předstihu)
|
Doporučená literatura
|
-
Baletka, T., Bistřický, J., Čermák, M., Červenka, S., Černušák, T., Elbel, P., Fiala, J., Hora, P., Chupík, F., Jakubec, O., & Schulz, J. (2009). Dějiny Olomouce. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
-
Ennen, Edith. (1979). Die europäische Stadt des Mittelalters.. Göttingen.
-
Hoffmann, František. (2008). Středověké město v Čechách a na Moravě. Praha.
-
Kejř, J. (1998). Vznik městského zřízení v českých zemích. Praha: Karolinum.
-
Klápště, J. (2005). Proměna českých zemí ve středověku. Praha: Nakladatelství Lidové noviny.
|