Název předmětu | Stavební památka - porozumění a dokumentace kulturně-historického fenoménu |
---|---|
Kód předmětu | KHI/QSP |
Organizační forma výuky | Praxe mimo UP |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Záměrem týdenního semináře je představit areál premonstrátského kláštera v Teplé (či jinou stavební památku) ze tří úhlů pohledu - jako řeholní dům, v němž žije, modlí se a pracuje komunita kanovníků, jako umělecké dílo a jako stavební památku, která svou dnešní podobu získala během devíti století. Čtyři skupinky účastníků se společně se svými lektory budou zamýšlet nad jednotlivými budovami a prostorami kanonie i jejího širšího zázemí a svá zjištění budou představovat formou krátkých prezentací i členům ostatních skupin. Setkáni v červnu příslušného roku (8 hodin) na Katedře historie FF UP: přednáška o historii tepelské kanonie a seminář zaměřený na fotografování památek a tvorbu prezentací Týdenní pobyt v klášteře Teplá: 1. den: seznámení se s klášterem a jeho areálem, přednáška pozvaného hosta 2.-5. den: práce ve skupinách pod vedením lektorů a prezentace získaných poznatků členům jiných skupin, večer přednášky pozvaných hostí 6. den: výlet do míst spjatých s tepelskou kanonií (poutní místa spojená s kanonií, poddanská městečka, hospodářské dvory a Mariánské Lázně), konzultace a příprava vlastního příspěvku 7. den: závěrečná konference účastníků
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
|
Výstupy z učení |
Cílem seminářů je seznámit posluchače se stavební památkou jako velmi zajímavým pramenem a ukázat ji na příkladech výkladu různých odborníků několik možností interpretace stavby samé i různých jejích součástí. Seminářů se zúčastňují obvykle historik, stavební historik, archivář a historik umění. V případě premonstrátské kanonie Teplá budou posluchači seznámeni s historií a funkčním uspořádáním domu, s technikou jeho výstavby a s jeho vybavením uměleckými díly. Klášter jim tak bude představen jako stavební úloha, umělecké dílo a také prostor, v němž žila a žije komunita bratří.
Student získá rozhled po některých ve výuce nepříliš frekventovaných oborech - monasterologii, liturgice katolické církve, křesťanské ikonografii a osvojí si pojmy používané v dějinách umění a při stavebním průzkumu. K úspěšnosti osvojení přispěje prostředí stavební památky, kterou mají posluchači možnost poznat v celosti i detailech. Absolventi pracují v časovém tlaku a musí se naučit spolupracovat s ostatními, procvičí si schopnost dělat si náčrty, fotografovat a upravovat fotografie, vytvářet prezentace a přednášet odborné poznatky. |
Předpoklady |
Předmět neklade žádné předběžné požadavky na studenta.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
účast na celém semináři prezentace vlastního příspěvku na závěrečné konferenci |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archivnictví (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání maior (BB24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie se zaměřením na vzdělávání minor (BB20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: Letní |