Vyučující
|
-
Oppeltová Jana, Mgr. Ph.D.
-
Mečkovský Robert, Mgr.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Na semináři, který se bude konat o dvou víkendech(21.-22.11. a 28.-29.11) v listopadu 2014, budou posluchači stručně seznámeni s historickým vývojem evropské grafiky s přihlédnutím k problematice tiskařských dílen, distribučních cest a dobového využití grafických listů. Hlavní náplní setkání bude seznámení s jednotlivými grafickými technikami dokumentovanými příslušnými originálními listy, na jejichž příkladech se účastníci naučí historické grafiky rozeznávat a identifikovat. Posluchači by si na kurzu měli osvojit takové znalosti, které jim umožní atribuovat běžnou historickou grafickou produkci a zpracovat ji do jednoduchého katalogizačního zápisu. Součástí kurzu bude seznámení se základní literaturou a elektronickými informačními zdroji.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Demonstrace, Pracovní činnosti (dílny)
- Domácí příprava na výuku
- 12 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 28 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 10 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Záměrem semináře je naučit posluchače katalogizovat běžnou grafickou produkci. Seminář je nejen příležitostí setkat se se zajímavými grafickými technikami a pracemi, ale především možností jak si zvýšit kvalifikaci pro uplatnění na trhu práce po ukončení vysoké školy. Tento kurz vznikl v rámci projektu Inovace studia Historických věd na Univerzitě Palackého, reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0025.
Student se naučí katalogizovat grafické práce, rozeznávat základní typy grafických technik a získá praktické zkušenosti s tříděním grafické produkce.
|
Předpoklady
|
12 studentů bakalářského studia jednooborové či dvouoborové historie nebo archivnictví ? předmět B, pro ostatní předmět C.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na celém semináři, dále vypracování a odevzdání kvalitních katalogizačních záznamů. Zápočet a kolokvium bude ceněno 2 kredity.
|
Doporučená literatura
|
-
(1954). Hollstein´s German Engravings, Etchings and Woodcuts 1400 - 1700. Amsterdam.
-
David Landau ? Peter Parshall. (1994). The Renaissance Print 1470-1550. London.
-
Frits Lugt. (1956). Les marques de collections de dessins & d'estampes. Haag.
-
Charles M. Briquet. (1991). Les Filigranes. Dictionnaire historique des Marques... Hildesheim, Zürich, New York.
-
Krejča, A. (1994). Grafické techniky. Praha: Aventinum.
-
Mayer, Rudolf. (1984). Gedruckte Kunst. Dresden.
-
Peter Parshall ? Rainer Schoch. (2005). Origins of European Printmaking.. London.
-
Šimon, T. F. (1927). Dřevoryt: druhá příručka umělce grafika. Praha: Jan Štenc.
-
Šimon, T. F. (1921). Příručka umělce - grafika: o technikách rytiny, leptu a barevného leptu. Praha: Jan Štenc.
-
Voit, P. (2006). Encyklopedie knihy: starší knihtisk a příbuzné obory mezi polovinou 15. a počátkem 19. století : papír, písmo a písmolijectví, knihtisk a jiné grafické techniky, tiskaři, nakladatelé, knihkupci, ilustrátoři a kartografové, literární typologie, textové a výtvarné prvky knihy, knižní vazba, knižní obchod. Praha: Libri.
-
Walter Koschatzky. (1972). Die Kunst der Graphik. Wien.
|