Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Předmět se zabývá stěžejními tématy environmentální historie jako transdisciplinárního oboru na pomezí humanitních a přírodních věd. Pozornost bude věnována základním teoretickým a metodologickým konceptům environmentální historie. Studenti se seznámí s aplikací tradičních historických pramenů v geografii a ekologii, osvojí si vybrané metody geografického výzkumu, které mohou naopak využít při historickém bádání, získají znalosti ze základů vývoje kulturní krajiny se všemi interakcemi mezi krajinou a člověkem v dějinách. V rámci kurzu proběhne jednodenní terénní cvičení.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Pozorování, Demonstrace, Projekce (statická, dynamická), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
|
Výstupy z učení
|
Studenti se seznámí s aplikací tradičních historických pramenů v geografii a ekologii, osvojí si vybrané metody geografického výzkumu. Tento kurz vznikl v rámci projektu Inovace studia Historických věd na Univerzitě Palackého, reg. č. CZ.1.07/2.2.00/28.0025
Být seznámen s aplikací tradičních historických pramenů v geografii a ekologii, osvojit si vybrané metody geografického výzkumu.
|
Předpoklady
|
Zájem o historii z interdisciplinárního pohledu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozhovor, Seminární práce
Aktivní účast - včetně účasti na terénním cvičení, seminární práce, kolokvium
|
Doporučená literatura
|
-
BAKER, A. R. H . (2003). Geography and history: bridging the divide. Cambridge.
-
BOLTIŽIAR, M. - OLAH, B. (2009). Krajina a jej štruktúra. Mapovanie, zmeny a hodnocenie. Nitra.
-
JELEČEK, L. (2009). Environmentální dějiny: Jejich vznik, konceptualizace a institucializace (USA, Evropa a svět). Prešov, Anales historici Presiovienceis 9.
-
McNEILL, J. R. (2001). Something new under the sun: an environmental history of the twentieth century. New York, London.
-
SEMOTANOVÁ, E. (2001). Mapy Čech, Moravy a Slezska v zrcadle staletí. Praha.
-
SIMMONS, I. G. (2008). Global environmental history : 10,000 BC to AD 2000. Edinburgh.
|