Název předmětu | Kapitoly z 20. století A: Dějiny Ukrajiny - od Kyjevské Rusi po současnost |
---|---|
Kód předmětu | KHI/KD20A |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. (Kyjevská) Rus v 9. až 12. století (varjagové, vznik Kyjevské Rusi, christianizace). (Dr. Tomáš Somer) 2. Haličsko-volyňské knížectví a jeho vývoj do poloviny 14. století (Dr. Tomáš Somer) 3. Ukrajinské země v 14. - 16. století I (Mgr. Pavel Kotau) 4. Ukrajinské země v 14. - 16. století II (Mgr. Pavel Kotau) 5. Ukrajinské země v 17. století - Kozáci I. (Mgr. Zdeněk Polách) 6. Ukrajinské země v 18. století - Kozáci I a trojí dělení Polska (Mgr. Zdeněk Polách) 7. Ukrajinci v ruské a rakouské říši v dlouhém 19. století (1867-1914), (Dr. Libor Denk) 8. Ukrajinské území v letech první světové války (1914-1918), Dr. Pavel Kreisinger 9. SAMOSTUDIUM - tzv. čtecí týden" pro dokončení korespondenčních úkolů a filmové eseje 10. Doba meziválečná - Ukrajina bez vlastního státu (1918-1939), (Dr. Pavel Kreisinger) 11. Ukrajina v letech WW2 (1939-1945) (Dr. Pavel Kreisinger) 12. Poválečná Ukrajina jako součást SSSR (Dr. Pavel Kreisinger) 13. (zápočtový týden) Soudobá samostatná Ukrajina (1991-2023) - Dr. Markéta Žídková (KPES FF UP) Základní literatura: RYCHLÍK, Jan - ZILYNSKYJ, Bohdan - MAGOCSI, Paul R.: Dějiny Ukrajiny. Praha 2015. RYCHLÍK, Jan - ZILYNSKYJ, Bohdan - MAGOCSI, Paul R.: Dějiny Ukrajiny. Praha 2022. (druhé rozšířené vydání) Doporučené literatura: BOČEK, Pavel a kol: Dějiny střední, jihovýchodní a východní Evropy I. Středověk (do roku 1526). Brno 1995. KAPPELER, Andreas: Kleine Geschichte der Ukraine. München 1994. KAPPELER, Andreas: Petite histoire de l'Ukraine. Paris 1997. MELICHAR, Hynek - ŽÍDKOVÁ, Markéta: Crimean Tatars Before and After the Annexation of Crimea: Identity, Societal Security and the Prospects of Violence. Annual of Language & Politics and Politics of Identity IX/2015, s. 87-112. ŘEPA, Tomáš: Banderovci: politické souvislosti, následky zneužití tématu komunistickou propagandou, návaznost na hybridní konflikt v současnosti. Praha 2019. SNYDER, Timothy: Obnova národů: Polsko, Ukrajina, Litva, Bělorusko 1569-1999. Polanka nad Odrou 2018. SVOBODA, David: Jablko z oceli: zrod, vývoj a činnost ukrajinského radikálního nacionalismu v letech 1920-1939. Praha 2021. ŠÍR, Jan a kolektiv: Ruská agrese proti Ukrajině. Praha 2017. ŠÍR, Jan: Denuklearizace Ukrajiny, Běloruska a Kazachstánu. Praha 2012. VEBER, Václav (Ed.): Ukrajina v současné české historiografii. K 70. narozeninám Vladimíra Hostičky. Praha 2000. VJATROVYČ, Volodymyr. Ukrajinské 20. století: utajované dějiny. Praha 2020.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou) |
Výstupy z učení |
Dějiny Ukrajiny od Kyjevské Rusi po současnost Cílem předmětu je seznámit posluchače s klíčovými událostmi a procesy ukrajinských a východoevropských dějin od raného středověku po současnost. Předmět se bude věnovat ukrajinských dějinám (středověk-21. století). Ukrajinské dějiny budou zasazeny do kontextu dějin střední a zejména východní Evropy. Obecné problémy ukrajinských dějin budou rozebírány také se zřetelem na česko(slovensko)-ukrajinské vztahy (Podkarpatská Rus, ukrajinské emigrace v meziválečné ČSR, UPA na čs. území po roce 1945 apod.).
Studenti získají základní přehled o vývoji Ukrajiny (včetně sousedních států) napříč dějinami. Budou schopni pracovat s odbornou literaturou a částečně též s prameny k danému tématu. |
Předpoklady |
Základní orientace v dějinách Československa i obecných dějinách 20. století na středoškolské úrovni.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozhovor, Seminární práce
Povinná prezenční účast (max. 2 neomluvené absence) , aktivní účast ve výuce, splnění třech korespondenčních úkolů (33 procent z celkové známky) Zpracování písemné práce (filmová esej) min. rozsah 5 normostran (33 procent z celkové známky) Písemný test z probírané látky (bude realizován ve zkouškovém období) (34 procent z celkové známky) Podrobněji viz studijní oporu v MOODLu |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2012) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |