Název předmětu | The Global Shoemaking empire: The story of the Bata Company |
---|---|
Kód předmětu | KHI/IDE |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Course description The Bata Company, which evolved from a small workshop in Zlin in Moravia, in today's Czech Republic, at the end of the 19th Century, became the most prominent shoe producer in the entire world in the second half of the last Century. This company became one of the few Central European companies and the only one from the Czech lands to achieve global status as a world-renowned firm in the period before the Second World War. The company was characterized not only by its unique organizational structure and technological innovations but also by significant investments in the social life of its employees, for whom factory towns, schools, sports, and social facilities were built. More than two dozen company towns were built with specific functionalist architecture, which even today fascinates the architects and urbanists in the world. After the Second World War, the assets of the Bata Company were nationalized in the newly communist countries of Central and Eastern Europe. However, the remaining factories and retail networks became the core of the new global shoemaking empire, which spread to more than 110 states on all inhabited continents. Effects of globalization and unsuccessful adaptation to the new international circumstances after the 1990s forced the company to close almost all of its factories and stores in Western Europe and North America and to focus on the emerging countries of Africa and Asia. Nevertheless, the story of its development from its origins in a Moravian provincial town to become the world's largest footwear producer within a single century, while transforming several times and finding a new identity, is one of remarkable success.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
The purpose of this course is to present the historical, social, and economic perspective of the history of one genuinely global company in an increasingly globalized world of the 20th Century. The course will cover economic and business history aspects of the development of the Bata Company. It will also analyze and describe working and living conditions in the Bata enterprise, from working in the factories to living in the firm company towns, which were spread on every inhabited continent except Australia. Each week's work will examine a pivotal episode in the company's development through lectures, readings, and discussion of associated issues.
|
Předpoklady |
- pokročilá úroveň mluvené i psané angličtiny; - skutečný zájem o předmět kurzu
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Písemná zkouška
Kurz má dvě formální požadavky: aktivní účast v seminárních rozpravách a absolvování závěrečného testu. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |