Název předmětu | History of Holocaust |
---|---|
Kód předmětu | KHI/HH |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Angličtina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
- Úvod: vysvětlení klíčových pojmů - četba na každý týden k vybraným tématům - zhlédnutí vybraných filmových snímků a diskuze: - Spielzeugland /Toyland/ (2007, Jochen Alexander Freydank, German) - Obsluhoval jsem anglického krále /I served The King of England/ (2006, Jiří Menzel, Czech) - Zug des Lebens /Train of Life/ (1998, Radu Mihailenau, Yiddish / German) - La vita e bella /Life is beautiful/ (1997, Roberto Benigni, Italian) - L´oro di Roma /Gold of Rome/ (1961, Carlo Lizzani, Italian) - Modlitba pro Kateřinu Horowitzovou (literally Prayer for Kateřina Horowitzová, 1965, Arnošt Lustig, Antonín Moskalyk, Czech) - Musíme si pomáhat /Divided We Fall/ (2000, Jan Hřebejk, Czech) - Želary (2003, Ondřej Trojan, Czech) - Atentát /Assasination/ (1965, Jiří Sequens, Czech) - Lidice (2011, Petr Nikolaev, Czech) - Schindler´s List (1993, Steven Spielberg) - El fotógrafo de Mauthausen /The Photographer of Mauthausen/ (2018, Mar Targarona, Spanish, German) - Die weiße Rose /The White Rose/ (1982, Michael Verhoeven, German) - The Pianist (2002, Roman Polanski) - Der Untergang /Downfall/ (2004, Oliver Hirschbiegel, German) - Mein Führer /My Fuehrer/ (2007, Dani Levy, German) - Die Welle /The Wawe/ (2008, Dennis Gansel, German) - Am Ende kommen Touristen (2007, Robert Thalheim, German, Polish) - Shrnutí semináře a diskuze - Závěrečná zkouška
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace |
Výstupy z učení |
Problematice holokaustu věnují historici a další humanitní vědci stále velkou pozornost. Kromě nich jsou to však také novináři, spisovatelé a umělci, jež se zabývají historií holokaustu /šoa/, ať už z globální perspektivy, nebo prostřednictvím konkrétních témat, míst paměti a osob. Díky digitalizačním projektům, novým metodologiím a díky financování paměťových institucí je možné rozvíjet také oblast "public history" (zejména v Německu a USA). Tento kurz si klade za cíl zabývat se problematikou (především) evropských Židů v moderních dějinách, jejich vztahy s nežidovskou společností od konce 18. století do konce 2. světové války a poté. Prostřednictvím literatury a zejména analýzy vybraných filmových snímků budeme nahlížet na téma holokaust z různých úhlů pohledu. ------------------------------- Not only historians and other human scientists still pay a big attention to the holocaust. Journalists, writers and artists are dealing with history of holocaust /shoa/ either from the global perspective or through the particular topics, sites of memory and persons. Thanks to digitalization projects, new methodologies and financing of the memory institutions it is possible to develop a field of the public history as well. This course aims to deal with European Jews in the modern history and with their relations with non-Jewish society from the late 18th century until the end of the World War II and its aftermath. Based on literature and especially on the movie analysis the core issue will be discussed and explained.
Studenti se podrobněji seznámí s vybranými tématy daného historického období, s literaturou a filmovými snímky, jež se k nim vztahují. |
Předpoklady |
U studentů se předpokládá základní faktografická znalost dějin 20. století. Angličtina - výuka probíhá v tomto jazyce
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Známkou, Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
- aktivní účast na seminářích (příprava na výuku, diskuze v hodinách a maximálně dvě absence): 30% - analýza a prezentace vybraného filmu: 30% - zhodnocení muzeí holokaustu a podobných institucí (on-line): 20% - závěrečná zkouška: 20% |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Euroculture (2023_N24) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Euroculture (2023_S24) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Euroculture (2023) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Euroculture (2019) | Kategorie: Filozofie, teologie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |