Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Kurz je koncipován jako dvousemestrální (ZS ? Historický film 1; LS ? Historický film 2). V úvodní části budou studenti seznámeni s problematikou historického filmu, jakožto způsobu podání historické látky v teoretické rovině. Pozornost bude věnována 1) rozlišení hlavních způsobů uchopení historické látky filmovým mediem (hraný film, dokumentární film) a problému angažovanosti filmového média včetně poplatnosti společenské poptávce či přímému zadání (krajní případ: propaganda); 2) základním teoretickým konceptům využití filmového média k zachycení a vyprávění historie (na základě četby a diskuse nad vybranými texty); 3) specifickým nárokům filmové narace v porovnání s nároky na výstavbu odborného textu (informativní váha (vědecký přínos), důraz na faktickou správnost, dramatická konstrukce, etické sdělení, zábavná funkce); 4) otázce, co lze zařadit pod kategorii hraný historický film (přímé zpracování konkrétního historického příběhu, fikce zasazená do historického prostředí (kostýmní filmy), fikce dotvářející reálný historický kontext (věrné zachycení doby na úkor věrnosti faktům?), fikce opřená o malý počet vstupních historických dat atd.). Výuka v této teoretické části bude doprovázena projekcemi. Druhá část kurzu bude praktická: studenti ve spolupráci s vyučujícími natočí vlastní historický film, přičemž konkrétní látka ani forma zpracování nebude předepsána, nýbrž bude dohodnuta na základě diskuse, která vzejde z první části.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Projekce (statická, dynamická), Aktivizující (simulace, hry, dramatizace)
- Domácí příprava na výuku
- 32 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 18 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je přiblížit studentům filmové zpracování historie jakožto způsob líčení alternativní odbornému textu.
Po absolvování kurzu studenti budou schopni: 1) posuzovat historické filmy na základě důkladného pochopení náležitostí jejich narativních požadavků a mezí jejich vypovídací schopnosti; 2) vyjadřovat se jako historici pomocí filmového média.
|
Předpoklady
|
Studenti projdou přijímacím pohovorem; základním kriteriem je to, že studenti si zapíší oba na sebe navazující kurzy: Historický film 1 v zimním semestru a Historický film 2 v letním semestru.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta, Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární)
Četba zadané literatury, zhlédnutí zadaných filmů, aktivní účast na semináři (diskuse, aktivní podíl na tvorbě filmu).
|
Doporučená literatura
|
-
Hayden White. (2011). Metahistorie. Brno.
-
KOPAL PETR (ed.). (2005). Film a dějiny. Praha.
-
Marc Ferro. (1976). Cinéma et histoire. Paris.
-
Mária Ferenčuhová. (1979). Historici a film, filmári a história. Hranice a prieniky dvoch disciplín. , Iluminace 4/1 .
-
Robert Rosenstone. (2006). History on Film / Film on History. Harlow.
|