Vyučující
|
-
Kalous Antonín, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Elbel Martin, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Kohoutová Jitka, Mgr. Ph.D.
-
Stejskal Jan, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Přednášky a semináře se zaměří na základní fenomény vývoje střední Evropy, mezi něž patří rozvoj křesťanství a formování východu a západu, antické dědictví a jeho projevy v renesanci a etnická skladba střední Evropy. Pro další rozvoj společnosti budou zpracovávány fenomény rozvoje architektury a obecně uměleckých stylů v souvislostech románské, gotické, renesanční i barokoní kultury. Druhá část kurzu se zaměří především na vytváření moderní Evropy a moderní střední Evropy s rozvojem moderních národů a ustálení gendrových rolí ve společnosti, jakož i společenské souvislosti politického vývoje střední Evropy ve 20. století. Tématicky uzavře kurz postavení Evropy a specificky střední Evropy v moderním světě. Většina témat je propojena s exkurzemi, a nichž jsou vysvětlovány a ilustrovány zásadní problémy vývoje střední Evropy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je prohloubení znalostí o historickém vývoji střední Evropy od středověku po 20. století.
Studenti získají znalost základních fenoménů vývoje střední Evropy a osvojí si teoretické postupy výzkumu těchto fenoménů. Zaměří se především na středoevropskou společnost a na její souvislosti v politickém a kulturním vývoji.
|
Předpoklady
|
Studenti musí mít dobrou znalost angličtiny (B2), aby byli schopni komunikovat, a alespoň základní znalost evropských dějin, která je významná pro tématický kontext.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemný test
Účast na přednáškách, aktivní účast na seminářích, diskuze, závěrečný test.
|
Doporučená literatura
|
|