Název předmětu | Dějiny Iberského poloostrova |
---|---|
Kód předmětu | KHI/DIP |
Organizační forma výuky | Přednáška + Seminář |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 5 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Program: Blok I 1. Hispánie jako součást římské říše - administrativní členění, správa, hospodářský význam, urbanizace, obyvatelstvo, kultura (proces romanizace Iberského poloostrova (dále jako IP) se všemi důsledky až do dnešních dnů) 2. Muslimský vliv na IP - krize "barbarských" království versus expanze muslimů v severní Africe, kontext a důsledky invaze, situace v Al-Andalusu v době muslimského záboru (správa, náboženství, společnost) 3. Reconquista na IP - definice pojmu, kontext, průběh, specifika, zasazení do rámce křížových výprav, důsledky - vznik křesťanských středověkých států na území IP 4. Zámořské objevy 15. století - průběh a destinace (Afrika, Atlantik, Asie), důsledky (politické, ekonomické a kulturní) pro IP i pro Evropu 5. "Zlatý věk" iberských zámořských plaveb v 16. století - konkurence Portugalska a Španělska, dobývání a kolonizace Nového světa, Afrika, náboženská situace na kontinentě (židé, muslimové, křesťané, vznik a fungování iberské inkvizice) 6. Na cestě k osvícenskému absolutismu - Iberská unie pod vládou Habsburků a její důsledky pro vývoj v Portugalsku a ve Španělsku - situace v zámoří, přesun těžiště zájmu z Asie do Nového světa, konkurence nových velmocí, obnovení nezávislosti Portugalska a jeho důsledky Blok II 7. Ztráta amerických kolonií - válka o dědictví Španělské, nástup bourbonské dynastie a jejich reformní úsilí, Napoleonova invaze a boje za nezávislost Latinské Ameriky z Iberské perspektivy 8. Dlouhé 19. století úpadku - nástup liberalismu, koroze velmocenského postavení Španělska, vnitřní krize a občanské války, první Španělská republika a restaurace monarchií, pomalá industrializace a společenské proměny 9. Španělsko-Americká válka a vstup do 20. století - ztráta posledních kolonií na straně Španělska a rozmach Portugalska v Africe, vyhlášení republik a absence při Velké válce 10. Nástup Iberských diktatur - Hospodářská krize z roku 1929 a její společenské dopady, převrat v Portugalsku a Španělská občanská válka 11. Franco a Salazar - Anatomie obou režimů, jejich politický systém, hospodářství, společnost a zahraniční vztahy 12. Dekolonizace, demokratizace a vstup do Evropských struktur - vývoj po roce 1975 do současnosti, udílení autonomií, problém Katalánska, vztahy s bývalými koloniemi a další aktuální otázky
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Přednášení, Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení |
Kurz Dějiny Iberského poloostrova se soustředí na představení vývoje této oblasti v historické perspektivě. Pokrývá dobu od Antiky po současnost, přičemž se soustředí na nejvýznamnější problémy a znaky každé epochy. Celý kurz je koncipován jako "vybrané kapitoly", ale budeme v nich postupovat chronologicky, aby se studenti lépe orientovali v kontinuitě Pyrenejských reálií. V prvním bloku se zaměříme hlavně na dějiny Portugalska a jeho zámořských držav ve středověku a raném novověku, a rovněž se budeme věnovat dějinám Španělska a jeho koloniím v Novém světě. Druhý blok je pak zaměřen na postupný úpadek globálních impérií Španělska a Portugalska v 18. a 19. století. Samotný závěr kurzu se zabývá 20. stoletím, analýzou iberských diktatur, jejich pádem a tím co přišlo po nich. Po absolvovaná výběrového kurzu student chápe zákonitosti a rysy vývoje v jihozápadním cípu Evropy. Je schopen analyzovat, identifikovat a vyhodnotit procesy politického vývoje a transformace socioekonomických struktur, které jsou typické pro Pyrenejský poloostrov a jeho kolonie v Novém světě a jinde. Student by měl být schopni analyzovat lokální problémy, a to ne jako sérii faktů a dat, ale místo toho by měl být schopni každý z faktů interpretovat v širších a hlubších souvislostech dnešního i historicky globalizovaného světa. Studenti by také měli prohloubit své kritické myšlení, přesně v duchu hesla René Descarta: Cogito ergo sum.
Záměrem tohoto kurzu je prezentovat historickou, společenskou a ekonomickou perspektivu a uvést studenty problematiky nejdůležitějších znaků regionu Iberského poloostrova. Nejsou zapotřebí předchozí znalosti, protože jedním z cílů je rozšířit a prohloubit znalosti studentů z gymnázia a bakalářského programu. Zaměříme se především na širší souvislosti této oblasti a nikoli na fakta. Akcentován bude důraz na zapojení Španělska a Portugalska do světových dějin. |
Předpoklady |
Žádné
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Esej, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
20 % - docházka - maximálně budou povoleny dvě absence 30 % - četba textů a aktivní participace v hodině 30 % - recenze knihy s Iberskou tématikou, rozsah cca 5 normostran 20 % - zpráva z libovolné Iberské akce |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA21) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy maior (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA22) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA24) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA20) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol maior (NA19) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historické vědy minor (2019) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Historie (2012) | Kategorie: Obory z oblasti historie | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Pedagogická fakulta | Studijní plán (Verze): Učitelství dějepisu pro střední školy a 2. stupeň základních škol minor (NA23) | Kategorie: Pedagogika, učitelství a sociální péče | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |