Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1) Úvodní hodina 2) Vývoj písma - opakování a cvičení; vliv starých písem na kaligrafii; aktuální problémy spojené s písmem Ref. 1: Kodexy do vynálezu knihtisku + manuskripty konce 15. století: vývoj tvaru knihy a jejích částí, vazby Ref. 2: Vývoj iniciál a iluminací v manuskriptech do konce 15. století 3) Ref. 3: Renesanční tištěná kniha - typické prvky Ref. 4: První tiskařské a nakladatelské školy a osobnosti ovlivňující podobu knihy od konce 15. století do konce 16. století 4) Ref. 5: Barokní kniha, rokoková kniha, klasicistní - typické prvky Ref. 6: Tiskařské a nakladatelské školy a osobnosti oblivňující podobu knihy od 17. do 19. století 5) Exkurze do VKOL - Staré a vzácné rukopisy a tisky (2 skupiny á 10 osob) 6) Ref. 7: Instituce knižního trhu od 16. století do poč. 20. století - nakladatelé, knihkupci, knihovny, distribuce... 7) Ref. 10: Vývoj knižní ilustrace Ref. 11: Vývoj exlibris (+proměny knižní grafiky a designu) Ref: 12. Bibliofilie; autorská kniha 8) Exkurze do Muzea umění - konceptuální a autorská kniha 9) Ref. 13: Čtenářská kultura - čtenářské spolky, literární kavárny, způsoby čtení... Ref: 14. Výzkumy a regulace čtenářství ve 20. století 10) Cenzura jako zásah do literární komunikace - komunikační modely cenzury Ref. 15: Cenzurní zásahy proti brakové literatuře Janáček, Pavel: Literární brak, Brno, Host 2004 Ref. 16: Cenzurní systém v totalitním Československu 11) Ref. 18: Elektronická média jako substituce knihy; elektronická kniha, hypertext Ref. 19: Kniha jako politikum; kniha v rámci bookstudies a kulturologie; kniha a globalizace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Kurz je koncipován jako teoretický a historický exkurz do dějin knižní produkce, počínaje starověkou písemnou kulturou a konče knihou elektronickou. V centru pozornosti stojí grafická a technická úprava knihy, vývoj knižního designu a jeho interakce s textovými významy "obsahů" knih, historická proměna nazírání knihy jako komunikačního prostředku na jedné straně a jako artefaktu na straně druhé. Fenomén "kniha" je nahlížen mj. z pozice sociologie literatury, cultural studies, book studies aj. Práce se studenty spočívá v kombinaci výkladu pedagoga, přednášení zpracovaných referátů, řízené diskuze nad tématy a procvičování znalostí.
|
Předpoklady
|
nespecifikováno
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
|
Doporučená literatura
|
-
další lit.: viz sylabus předmětu na www.kb.upol.cz/studium/sylaby.
-
Encyklopedie knihy.
-
Černá, Marie L. (1948). Stručné dějiny knihtisku. Praha.
-
Horák, František. (1948). Česká kniha v minulosti a její výzdoba. Praha.
-
Horák, František. (1957). Dějiny písma, knihy a knihtisk. Praha.
-
Kneidl, Pravoslav. (1989). Z historie evropské knihy. Praha.
-
Tobolka, Zdeněk. (1949). Kniha: její vznik, vývoj a rozbor. Praha.
|