Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Kalábková Pavlína, Mgr. Ph.D.
-
Golec Martin, doc. Mgr. Ph.D.
-
Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
-
Hlava Miloš, Mgr. Ph.D.
-
Šlézar Pavel, PhDr. Ph.D.
-
Novák Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod (Kalábková). 2. Prameny doby kamenné - modelová sídlištní lokalita (Kalábková). 3. Prameny doby kamenné - modelová sepulkrální lokalita (Kalábková). 4. Prameny doby kamenné - modelová exploatační lokalita (Kalábková). 5. Prameny doby bronzové až halštatské - modelová sídlištní lokalita (Golec). 6. Prameny doby bronzové až halštatské - modelová sepulkrální lokalita (Golec). 7. Prameny doby bronzové až halštatské - modelová sakrální lokalita (Golec). 8. Prameny z období protohistorie - modelová sídlištní lokalita (Hlava). 9. Prameny z období protohistorie - modelová sepulkrální lokalita (Zeman). 10. Prameny z období protohistorie - modelová komunikační památka (Zeman). 11. Interpretace písemných pramenů ve vztahu k archeologickým pramenům pro dobu laténskou a římskou v barbariku (Koucká). 12. Interpretace písemných pramenů ve vztahu k archeologickým pramenům pro dobu stěhování národů (Koucká). 13. Prezentace vypracovaných esejí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Kurz se bude věnovat problematice prehistorických a protohistorických pramenů (zejména pramenů nemovitých) a jejich interpretaci v rámci pravěkého až časně dějinného vývoje Evropy. Kurz bude rozdělen do čtyř hlavních částí: doba kamenná, doba bronzová a halštatská, protohistorie a antické až raně středověké prameny. Pro práci s prameny budou využity klíčové lokality z hlavních period (doba kamenná, doba bronzová, doba halštatská, protohistorie). Pro každý dějinný úsek bude vybrána modelová lokalita, a to sídlištní, sepulkrální a jiná (sakrální, komunikační, exploatační apod. - podle problematik řešených v jednotlivých dobách). Na příkladech vybraných (modelových) lokalit (např. pro dobu římskou Mušov) budou archeologické a historické prameny interpretovány z různých aspektů. Zvláštní pozornost přednášející věnují různým formám objektů, jejich identifikaci a klasifikaci. Samostatná část bude pojednávat o významu a interpretaci historických (písemných) pramenů pro protohistorické osídlení střední Evropy za hranicemi antického světa. Cílem tohoto kurzu je seznámit studenty s různými druhy pramenů a jejich interpretací a vytvořit u nich schopnosti analýzy a kritiky pramenů v kontextu archeologického, historického a environmentálního bádání.
Dobrá orientace v archeologických pramenech. Schopnost jejich analýzy a kritického přístupu k nim.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v archeologických kulturách z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Esej
Aktivní účast na výuce. Vypracování eseje na zadané téma.
|
Doporučená literatura
|
-
Bartoňková, D. ? Radová, I. (2010). Antické písemné prameny k dějinám střední Evropy. Praha.
-
Jiráň, L. ? Venclová, N. (eds.). (2007). Archeologie pravěkých Čech 1-8. Praha.
|