Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Nováček Karel, doc. Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1) Úvod: smysl archeologické teorie a význam interpretací. Struktura a hierarchie teoretických přístupů. Funkcionalistické interpretace, partikularismus a neopozitivistický,"antiteoretický" mainsteram současné archeologie 2) Vliv vědecké metodologie (zejména teorie systémů, geografických modelů a kvantitativních metod) na teorii 60. - 70. let 20. století. Middle-range theory (rozdíl v pojetí R. Mertona a L. Binforda). Ocenění významu formačních procesů a transformací v dílech M. B. Schiffera a E. Neustupného. 3) Vliv antropologie a postmoderní filosofie na archeologii 80. 90. let. 4) Názorová pluralita současné archeologické teorie: analýza světových systémů, analýza sítí, dynamické modelování, komplexní adaptivní systémy, teorie chaosu, teorie artefaktu atd. Rozdíly mezi teoriemi "top-down" (normativními) a "bottom-up" (např. teorie organického růstu, reception a agency theories) 5) Sociální archeologie: pojmy, témata a způsoby řešení. Společnost a identita, emulační modely, výzkum konzumpce a konzumerismu, artefaktuální paměť 6) Geografická perspektiva: území, politická krajina, centrum a periférie, modely teritoriality, definice politické krajiny a modely vzájemného vztahu mezi územně-politickými celky v minulosti. 7) Interpretace architektury a stavebního prostředí: pojem stavebního prostředí (built environment) a jeho souvislosti, urbánní morfologie, monumentalita a teorie architektonické komunikace. Pojmy a metody prostorové syntaxe: analýza přístupu a viditelnosti, osová analýza. Analýza percepce, 'agent-based' modely atd. 8) Ekonomické aspekty možnosti archeologické interpretace výroby, distribuce a směny. Ekologické a energetické modely (teorie odolnosti a tzv. sociálně-ekologické systémy), politické souvislosti (analýza světových systémů) 9) Kognitivní aspekty, fenomenologie a individuum. Symbol, rituál, tradice. Prostorovost a temporalita v minulosti.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 78 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Vývoj archeologie ve 20. století nashromáždil obrovské množství často protikladných interpretačních postupů k archeologickým datům. Kurz volně navazuje na přednášky Vývoj archeologického myšlení a Archeologický terénní projekt a pokusí se představit šíři a variabilitu životaschopných teoretických přístupů v archeologii 20. a 21. století. Cílem kurzu není systematický nástin dějin archeologických teorií, ale spíše konfrontace jednotlivých interpretačních modelů při formulování hypotéz a při řešení konkrétních otázek vyplývajících z archeologických dat. Z tohoto zaměření vyplývá důraz přednášky na méně obecné, více heterogenní a otevřené přístupy, na tzv. teorie středního dosahu či "empirické teorie", které neztrácejí úzkou souvislost s daty, a mohou tak studenty lépe motivovat k samostatnému zájmu o interpretaci minulosti. Přednáška klade důraz na důkladné vysvětlení důležitých pojmů a termínů archeologické teorie a bude dokumentována sledem případových studií ukazujících možnosti jednotlivých interpretačních přístupů a rozdíly mezi nimi. Navazující semináře budou vyplněny diskusemi se studenty nad probíranou problematikou, studenti si budou připravovat vstupní referáty a diskusní příspěvky.
Absolvent si osvojí hlavní teoretické koncepty archeologie 20. a 21. století, porozumí jejich významu, jejich provázanosti s analýzou dat a tvorbou archeologických hypotéz.
|
Předpoklady
|
Základní orientace ve vývoji světové archeologie během 19. a 20. století, získaná v bakalářském studiu.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Studium domácí a zahraniční literatury k jednotlivým tématickým okruhům přednášky podle připraveného seznamu a harmonogramu. Příprava a prezentace referátu na relevantní téma, účast v následných diskusích.
|
Doporučená literatura
|
-
Neustupný E. (2010). Teorie archeologie. Plzeň.
-
Renfrew, C. ? Bahn, P. (1996). Archaeology: Theories, Methods and Practice. London-New York.
|