Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Novák Martin, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
1. Výběr a zadání témat pro referát/prezentaci - témata budou reflektovat aktuální diskuse v dané problematice. 2. - 5. Odborná diskuse se studenty k vybrané problematice na základě samostudia doporučených informačních zdrojů; konzultace s vyučujícím ohledně přípravy referátu/prezentace. 6. - 7. Prezentace referátů jednotlivých studentů a diskuse k prezentovaným tématům. 8. - 9. Práce na skupinovém semestrálním projektu - návrh obsahu a metodiky, rozdělení jednotlivých úkolů. 10. - 11. Odborná diskuse se studenty k vybrané problematice na základě samostudia doporučených informačních zdrojů; konzultace s vyučujícím ohledně přípravy skupinového projektu na základě přidělených úkolů. 12. - 13. Týmová prezentace semestrálního projektu, diskuse.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Demonstrace
- Domácí příprava na výuku
- 25 hodin za semestr
- Semestrální práce
- 25 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 26 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Seminář rozšiřuje látku probíranou na přednášce Metody a interpretace paleolitického výzkumu o další témata týkající se metod a interpretací v archeologii paleolitu a mezolitu podle nejnovějších domácích i zahraničních publikací. Studenti písemně vypracují referát z doporučené odborné literatury k vybrané problematice, který odprezentují formou krátké přednášky a společně budou na probírané téma diskutovat. Dalším cílem je týmová práce na skupinovém semestrálním projektu s tématikou paleolitického/mezolitického bádání, např. návrh modelu archeologického informačního systému pro komplexní správu výzkumných dat, vypracování modelového grantového projektu, návrh a příprava archeologického experimentu apod.
Orientace ve studované problematice, přehled o aktuální literatuře, schopnost aplikovat vhodný metodický postup na konkrétní paleolitický/mezolitický výzkum, zdokonalení písemných a prezentačních dovedností a schopností týmové spolupráce.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v problematice paleolitu a mezolitu na úrovni bakalářského studia, přehled o základní literatuře, studium předmětu Metody a interpretace paleolitického výzkumu; dále je doporučeno absolvování předmětu Aktuální trendy v archeologii paleolitu a mezolitu v 1/ZS a zapsání předmětu Movité artefakty paleolitu a mezolitu v 1/LS.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na výuce a konzultacích (26 hodin = 1 kredit); studium informačních zdrojů (25 hodin = 1 kredit); příprava prezentace/referátu a skupinového projektu (25 hodin = 1 kredit).
|
Doporučená literatura
|
-
Andresen, J.; Madsen, T.; Scollar, I. (eds.). (1993). Computing the Past. Computer Applications and Quantitative Methods in Archeology.. Aarhus.
-
Binford, L.R. (1978). Dimensional analysis of behaviour and site structure: learning from an eskimo hunting stand. , American Antiquity 43.
-
Haesaerts, P.; Damblon, F.; Nigst, P.; Hublin, J.J. (2013). ABA and ABOx Radiocarbon Cross-Dating on Charcoal from Middle Pleniglacial Loess Deposits in Austria, Moravia, and Western Ukraine.
-
Macháček, J. (ed.). (2008). Počítačová podpora v archeologii 2.. Brno - Praha - Plzeň.
-
Macháček, J. (ed.). (1997). Počítačová podpora v archeologii. Brno.
-
Svoboda, J. (1999). Metody, analogie a interpretace v paleolitickém výzkumu. , Přehled výzkumů 39 (1995-1996).
-
Svoboda, J.A. et al. (2010). Etnoarchaeology of Nenets Campsites, Cases of Yangana Pe and Oktyaberskaya (Polar Ural Mts., Northwest Siberia). , Přehled výzkumů 51.
-
Svoboda, Jiří. (2009). Čas lovců. Aktualizované dějiny paleolitu.. Brno.
-
Šajnerová-Dušková, A. (2007). Tools of the Mammoth Hunters. The application of use-wear analysis on the Czech Upper Palaeolithic chipped industry. Oxford.
-
Šída, P. (2012). Metody terénního výzkumu a vyhodnocení paleolitických a mezolitických situací. Ústí nad Orlicí.
|