Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Šlézar Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Obsah: 1. Úvod do problematiky archeologické památkové péče. 2. Současná legislativa v praxi. 3. Archeologické nálezy v rámci územního plánování. 4. Nemovité kulturní památky archeologické povahy. 5. Metodiky k ochraně památek archeologické povahy. 6.-7. Městská archeologie a památková péče (ochrana, záchrana, prezentace). 8. Ochrana, údržba a péče o torzální architekturu hradů z pohledu archeologie. 9. Ochrana, údržba a péče o církevní stavby z pohledu archeologie. 10. Marginálně chráněné objekty, areály a území (komunikace, hornické areály, šibenice). 11.-12. Způsoby prezentace kulturních památek archeologické povahy, nálezů a výzkumů. 13. Památkově chráněné objekty a území archeologické povahy jako součásti kulturní krajiny a životního prostředí.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se vzájemnými vztahy mezi archeologií a praktickým výkonem památkové péče na území České republiky. Bude přiblížena platná legislativa a zavedené postupy péče o památkově chráněné objekty a území archeologické povahy v České republiky, a to zejména v prostředí historických jader měst, u církevních staveb a opevněných sídel. Představeny budou možnosti a způsoby spolupráce s odbornými i výkonnými organizacemi státní památkové péče. Mezi základní tematické okruhy budou patřit ochrana, záchrana a prezentace hodnot archeologického kulturního dědictví. Přiblíženy budou základní trendy archeologické památkové péče, certifikované metodiky se vztahem k archeologii a aktuální projekty (tzv. archeologické atlasy aj.).
Dobrá orientace ve studované problematice, rozvoj kritického myšlení, mezioborové přesahy.
|
Předpoklady
|
Pro absolvování tohoto předmětu se vyžadují základní orientace ve starších dějinách (zejména ve středověku a novověku), v archeologii středověku a archeologické památkové péči na úrovni bakalářského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
nespecifikováno
Aktivní účast na výuce, referáty a diskuze k tématům, seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
|