Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Paštrnák Patrik, Mgr. M.A., D.Phil.
-
Militký Jiří, doc. PhDr. Ph.D., DSc.
-
Pokorná Barbara, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Varianta A - Starověké Řecko: 1. Základní a informační literatura, časopisy ke studiu dějin starověku. 2.-3. Demokracie antická a moderní. 4.-5. Základní charakteristika hospodářství starověkých Athén. 6.-7. Sociální rozvrstvení obyvatelstva starověkých Athén a Sparty a jeho proměny. 8.-9. Náboženství antických Řeků. 10.-11. Řecká architektura, sochařství a malířství. 12.-13. Všední život antických Řeků. Varianta B - Starověký Řím: 1.-2. Základní charakteristika hospodářství Itálie a římské říše. 3.-4. Sociální rozvrstvení obyvatelstva starověkého Říma, jeho proměny v souvislosti se vznikem římské říše. 5.-6. Náboženství antických Římanů, jeho ovlivnění východními kulty. 7. Křesťanství, příčiny jeho vzniku, základní charakteristika. 8.-9. Římská architektura, sochařství a malířství. 10. Všední život Římanů na příkladu Pompejí. 11.-12. Římané ve střední Evropě. 13. Antické tradice v Olomouci.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
- Domácí příprava na výuku
- 70 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 5 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Náplní seminářů je doplnění přednášek o problematiku řeckého a římského hospodářství, sociální struktury společnosti a kultury. Jednotlivá témata cvičení jsou většinou probírána na základě rozboru ukázek z primárních písemných pramenů a odborné literatury. Student si volí buď seminář ve variantě A, nebo ve variantě B (podle svého zájmu).
Student získá podrobnější znalosti o vybraném tématu.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v dějinách starověku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Esej, Analýza výkonů studenta
Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce. Účast na průběžném tutorialu: 4 seminářům věnovaným vybraným kapitolám z Dějin starověku. Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod. Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
|
Doporučená literatura
|
-
Borecký, B. a kol.:. (1961). Antická kultura.. Praha.
-
Giardina, A. (ed.). (2014). Římský člověk a jeho svět.. Praha.
-
Kepartová, J. (2005). Římané a Evropa.. Praha.
-
Vernant, J.-P. (ed.). (2005). Řecký člověk a jeho svět.. Praha.
|