Předmět: Seminář k dějinám raného novověku

» Seznam fakult » FIF » KHI
Název předmětu Seminář k dějinám raného novověku
Kód předmětu KHI/5DRNA
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu nespecifikováno
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Peřinová Markéta
  • Elbel Martin, doc. Mgr. M.A., Ph.D.
  • Prchal Pavlíčková Radmila, doc. Mgr. Ph.D.
  • Vostrovská Ivana, Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Varianta A - Slovo a obraz v kultuře raného novověku Seminář se bude zabývat různými aspekty raně novověké kultury, především vzájemnou provázaností slova a obrazu v předmoderní společnosti. Pozornost bude věnována vybraným tématům (knihtisk, emblematika, ikonoklasmus, slavnosti, apod.) na jejichž příkladu budou ukázány možné způsoby interpretace písemných a zejména obrazových pramenů. Tematické okruhy: 1. Knihtisk. 2. Od konfese ke katechismu: Text mezi kulturou učenou a lidovou. 3. Luteránská grafika jako prostředek náboženské propagandy. 4. Posvátné obrazy a ikonoklasmus. 5. Kult svatých. 6. Theatrum Mundi: Rudolfínské universum. 7. Jak se tvoří král: Obrazy panovnické moci. Varinata B - Kulturní dějiny raného novověku I. Cílem semináře je seznámit studenty/ky s nejdůležitějšími jevy a fenomény kulturních dějin raného novověku, současně s výpovědními možnostmi pramenů osobní povahy a se základní domácí i zahraniční literaturou. Témata tvoří pestrou mozaiku a jsou volena tak, aby korespondovala s klíčovými událostmi a procesy raného novověku, které jsou zasazeny do širšího kulturně-společenského a politického rámce. Tematické okruhy: 1. Komunikační revoluce v raném novověku. 2. Evropa a Osmanská říše. 3. Evropa a Nový svět. 4. Evropa a Asie. 5. Umění mezi renesancí, manýrismem a barokem. 6. Proměny šlechty mezi 16. a 18. století. 7. Ženy v raném novověku. 8. Konfese, konverze a exil: religiozita raně novověkého člověka. 9. Pobělohorské století očima 19.-21. století: bělohorský mýtus a jeho proměny. Varinata C - Historiografie raného novověku Tematické okruhy: 1. Úvod. 2. Mýtus počátku ve středověké a raně novověké historiografii (Čechy, Morava). 3. Mýtus počátku ve středověké a raněnovověké historiografii (Uhry, Polsko, Prusy). 4. Mýtus počátku ve středověké a raněnovověké historiografii (Anglie). 5. Konfesijní dějepisectví (Kniha mučedníků). 6. Protestantské a katolické verze předbělohorských a pobělohorských dějin. 7. Protestantské a katolické verze předbělohorských a pobělohorských dějin. 8. Městská historiografie jako pokus o utopii. 9. Barokní dějepisectví (Balbín, Pešina z Čechorodu atd.). 10. Stadiální historie a osvícenské filozofie dějin. 11. Pokus o kritické dějepisectví (Gelasius Dobner, Josef Dobrovský). 12. Raně novověké dějepisectví jako specifický žánr? 13. Současná historiografie věnovaná ranému novověku.

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
  • Domácí příprava na výuku - 70 hodin za semestr
  • Účast na výuce - 5 hodin za semestr
Výstupy z učení
Semináře rozebírají zásadní problémy dějin, základní odbornou literaturu a představují nejdůležitější prameny k vybraným problémům. Student si zvolí dle svého zájmu z aktuálně nabízených témat semináře, například: varianta A - Slovo a obraz v kultuře raného novověku; varianta B - Kulturní dějiny raného novověku I.; varianta C - Historiografie raného novověku.
Student získá podrobnější znalosti o vybraném tématu.
Předpoklady
Základní orientace v dějinách raného novověku na úrovni středoškolského učiva.

Hodnoticí metody a kritéria
Analýza výkonů studenta

Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce. Účast na průběžném tutorialu: 2 semináře věnované vybraným kapitolám z Dějin raného novověku Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod. Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
Doporučená literatura
  • Bartoš, J. (1992). Úvod do metodiky a techniky historické práce.. Olomouc.
  • Urban, O. (1991). České a slovenské dějiny do roku 1918.. Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr