Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Hlava Miloš, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1. Úvod do problematiky doby laténské střední Evropy - terminologie, chronologické systémy, literatura, historický rámce a písemné prameny, problém etnicity, dějiny archeologie doby laténské. 2. Pohřební ritus - obecná charakteristika a regionální rozdíly, typy pohřebního ritu, způsoby nakládání se zesnulými. 3. Nížinné sídelní areály - charakteristika a hierarchie nížinných sídelních areálů, typy sídlištních objektů, způsoby obživy (zemědělství, chov dobytka, lov). 4. Výšinné sídelní areály - charakteristika a hierarchie výšinných sídelních areálů, typy konstrukce opevnění. 5. Depoty a svatyně - definice pojmů, typy depotů a svatyní, možnosti interpretace a identifikace, nejvýznamnější nálezy. 6. Řemesla a technologické inovace doby laténské - hrnčířství, železářství, šperkařství, zpracování švartny, kamenné žernovy, sklářství. 7. Umění doby laténské - charakteristika uměleckého stylu doby laténské a jeho chronologický vývoj, nejvýznamnější artefakty laténského umění střední Evropy, symbolika ukrytá v uměleckých výtvorech. 8. Střední Evropa doby laténské a Středomoří - importy, obchod. 9. Púchovská kultura - dějiny výzkumu, geografické rozšíření, chronologie, sídelní a pohřební areály, problém etnicity, mincovnictví. 10. Podmokelská a kobylská skupina - dějiny výzkumu, geografické rozšíření, sídelní a pohřební areály, problémy etnicity, vztah k laténské kultuře. 11. Struktura společnosti doby laténské - možnosti identifikace rozdílů ve společenské hierarchii v archeologických pramenech doby laténské. 12. Antropologie doby laténské; textilnictví. 13. Recepce doby laténské a Keltů od doby římské po moderní svět. Semináře: 1. Rozdělení seminární témat. 2. Prezentace příspěvků studenty na stanovené téma (1) - hroby vymezené žlaby. 3. Prezentace příspěvků studenty na stanovené téma (2) - Viereckschanze v Markvarticích. 4. Oppida Stradonice a Třísov. 5. Prezentace příspěvků studenty na stanovené téma (3) - depot z Ptení. 6. Mince (a keltská numismatika). 7. Prezentace příspěvků studenty na stanovené téma (4) - kamenná plastika z Mšeckých Žehrovic. 8. Stříbrný "importovaný" závěsek z oppida Závist: geniální podvrh; soubor antických předmětů ze sbírky Fr. Hrdiny z Modřan. 9. Prezentace příspěvků studenty na stanovené téma (5) - hradiště púchovské kultury Liptovská Mara. 10. Prezentace příspěvků studenty na stanovené téma (6) - pohřebiště "podmokelské skupiny" v Pirně. 11. Hradiště Závist v časné době laténské. 12. Laténská keramika. 13. Prezentace příspěvků studenty na stanovené téma (7) - Keltové ve filmu a v hudbě.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 11 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmět Doba laténská si klade za cíl seznámit studenty s problematikou doby laténské ve střední Evropě (tj. v českých zemích a v přilehlé části Slovenska), a to v ucelených, logicky strukturovaných tematických celcích. Přednášky jsou doplněny semináři zaměřenými jednak na seznámení studentů s typickými artefakty doby laténské, jednak na samostatnou práci studentů k stanoveným tématům, jež rozvíjejí poznatky získané z přednášek.
Dobrá orientace v problematice doby laténské střední Evropy (české země, přilehlá část Slovenska), základní znalosti o typických artefaktech doby laténské a jejich datování.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v době laténské získaná například na základě studia předmětu Dějiny pravěku.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce. Účast na průběžném tutorialu: 4 přednášky a 4 semináře věnované vybraným kapitolám z Dějin doby laténské. Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod. Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
|
Doporučená literatura
|
-
Čižmářová, J. (2004). Encyklopedie Keltů na Moravě a ve Slezsku. Praha.
-
Meduna, J. (1980). Die latenezeitlichen Siedlungen in Mähren. Praha.
-
Pieta, K. (2008). Keltské osídlenie Slovenska. Mladšia doba laténska. Nitra.
-
Podborský, V. a kol. (1993). Pravěké dějiny Moravy. Brno.
-
Venclová, N. (ed.). (2008). Archeologie pravěkých Čech 7. Doba laténská. Praha.
|