Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Šlézar Pavel, PhDr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: Úvod do základní problematiky oboru 1. Metody středověké a novověké archeologie, základní literatura. 2. Periodizace. 3. Geografický a přírodní rámec. Život člověka ve středověku na základě archeologických pramenů: 4. Zemědělci v 6.-12. století. 5. Zemědělci v 13.-18. století. 6. Řemeslníci. 7. Horníci a hutníci. 7.-8. Budovatelé a obyvatelé hradisek. 9. Obyvatelé měst. 10. Duchovní, žáci a učitelé. 11. Velmoži, budovatelé hradů, panovníci. 12. Vojáci. 13. Moravští bratři, židé. Semináře: Na seminářích bude probírána speciální problematika, jež bude rozšiřovat téma přednášky a bude zaměřená především na otázky metodologie oboru, specifika terénní praxe a spolupráce s dalšími disciplínami společenských věd. Semináře budou probíhat formou přednesení referátů zadaných na dané téma a zpracovávaných v seminárních pracích, jejich rozboru a následné řízené diskuse, na kterou bude kladen velký důraz.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 11 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 9 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 80 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem předmětu je seznámit studenty se specifiky archeologického výzkumu lokalit z doby středověku a novověku. Úvod do základní problematiky oboru - časové a prostorové vymezení středověké a novověké archeologie, přehled o základní evropské literatuře, časopisech, pracovištích a badatelích, vymezení předmětu studia, jeho definice, metodika a metody se zvláštním zaměřením na spolupracující obory a mezní disciplíny z oblasti společenských, přírodovědných a technických disciplín, včetně prospekčních a datovacích metod. V neposlední řadě je věnována pozornost dějinám oboru a jeho vzniku, systematice archeologie středověku a dělení disciplíny na jednotlivé oblasti, v nichž pracuje.
Student zná základní metody výzkumu lokalit z daného časového období a jejich specifika.
|
Předpoklady
|
Znalost dějinného kontextu období středověku a novověku na našem území.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Písemná zkouška, Seminární práce
Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce. Účast na průběžném tutorialu: 4 přednášky a 4 semináře věnované vybraným kapitolám z Archeologie středověku a novověku. Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod. Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
|
Doporučená literatura
|
-
Klápště, Jan. (2005). Proměna českých zemí ve středověku. Praha.
-
Kouřil, Pavel (ed.). (2014). Velká Morava a počátky křesťanství. Brno.
-
Lutovský, Michal. (2001). Encyklopedie slovanské archeologie v Čechách, na Moravě a ve Slezsku. Praha.
-
Měřínský, Zdeněk. (2006). České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu II.. Praha.
-
Měřínský, Zdeněk. (2002). České země od příchodu Slovanů po Velkou Moravu I.. Praha.
-
Unger, Josef. (2008). Archeologie středověku. Odraz života lidí v archeologických pramenech. Hradec Králové.
|