Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Golec Martin, doc. Mgr. Ph.D.
-
Kalábek Marek, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
(A) Teoretický úvod do problematiky sběru dat v terénu. (B) Terénní cvičení - 1x8 hodin s dopravou na místo, práce ve čtvercích 50 x 50 m s 25 čtverci 10 x 10 m (nebo 50 čtverci 5 x 5 m) a organizovaný sběr artefaktů. (C) Laboratorní cvičení 1. Čištění materiálu. 2. Workshop (určení materiálu podle materiálu podle period) 3. Klasifikace v systému muzejních sbírek. 4. Fotografická dokumentace. 5. Tvorba nálezové zprávy.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Pracovní činnosti (dílny)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studenti jsou seznámeni s formou získávání archeologických pramenů nedestruktivní metodou - sběr archeologického materiálu na poli, které je obděláváno zemědělci. Dále navazuje proces čištění materiálu, evidence a dokumentace materiálu. Hlavní cíl je seznámení se s celým procesem tvorby nálezové zprávy z archeologické činnosti.
Dobrá orientace v problematice, příprava na individuální a kolektivní práci v předmětu - schopnost vytvářet nálezové zprávy.
|
Předpoklady
|
Absolvování kurzu Teorie archeologického výzkumu a orientace v archeologické práci.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Závěrečná zpráva
(1) Účast na úvodní hodině (A-2 hodiny), společný sběr v terénu (B-8 hodin), hodnocení materiálu (C2 - 8 hodin) a definovaná část C1 3-5 (7 hodin) společné práce celého studijního roku. Celkem 25 hodin = 1 kredit; (2) odděleně: 25 hodin = 1 kredit.
|
Doporučená literatura
|
-
Kuna, M. a kol. (2004). Nedestruktivní archeologie. Praha.
-
Kuna, M. (1994). Archeologický průzkum povrchovými sběry, Zprávy ČSSA, Supplément 23. Praha.
-
Kuna, M. ed. (2008). Archeologie pravěkých Čech/ 1.. Praha.
|