Vyučující
|
-
Peřinová Markéta
-
Vostrovská Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Kočár Petr, Mgr.
|
Obsah předmětu
|
Přednášky a semináře: 1. Úvod: Proč rostliny? Základní botanické a ekologické termíny, vazba rostlin na prostředí, indikační hodnota + historie využití rostlin v archeologii. 2. Antrakologie a xylotomie - odběr vzorků a separace dřeva a uhlíků, určování, rekonstrukce složení lesů a další interpretace; dendrochronologie - princip metody, odběr vzorků, tvorba a úpravy křivek, dendrochronologie a radiokarbonové datování, dendroekologie. 3. Zuhelnatělé rostlinné makrozbytky - odběr vzorků, metody separace, určování, interpretace. 4. Rostlinné makrozbytky ve vlhkém prostředí a jinak konzervované - odběr vzorků a jejich skladování, možné kontaminace, metody separace, určování, interpretace. 5. Palynologie, rozsivková a fytolitová analýza - odběr vzorků, metody separace, určování, interpretace. 6. Lesní květena a biotopy - hlavní dřeviny České republiky, typy lesů, význam pro člověka a jeho vliv na ně, typické nebo člověkem využívané byliny. 7. Biotopy s přebytkem a nedostatkem vody a jejich květena - hlavní biotopy, význam pro člověka a jeho vliv na ně, typické nebo člověkem využívané byliny. 8. Biotopy podmíněné lidskou činností - smetiště, louky, pole; typické nebo člověkem využívané byliny. 9. Obilniny - domestikace, vývoj pěstování jednotlivých druhů a jejich využití. 10. Olejniny a technické plodiny - pěstování jednotlivých druhů a jejich využití. 11. Ovoce - původ a vývoj pěstování jednotlivých druhů na území České republiky. 12. Zelenina - původ a vývoj pěstování jednotlivých druhů na území České republiky. 13. Archeobotanika v archeologii - využití, pracovní postupy. Cvičení: 1.-13. Ukázka a práce s archeobotanickým materiálem - jejich určování a deskripce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností
- Účast na výuce
- 7 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 13 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 30 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je předat studentům základní informace o možnostech využití dochovaných zbytků rostlin a jim podobných organismů v archeologii. Představeny budou hlavní archeobotanické (sub)disciplíny, jejich požadavky, možnosti i omezení. Důraz bude kladen zejména na správný odběr vzorků, jejich skladování a prvotní zpracování. Druhá část kurzu poskytne studentům základní informace o rozmanitosti biotopů České republiky a rostlin jako jejich hlavní složky, s důrazem na interakci s člověkem. V závěrečné části budou představeny hlavní kulturní rostliny Starého světa a vývoj jejich pěstování.
Student získá základní přehled o práci archeobotanika, při archeologických výzkumech bude umět odebírat vzorky pro jednotlivé typy archeobotanických analýz, naučí se základním způsobem třídit a určovat archeobotanický materiál.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v dějinách a biologii rostlin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor
Účast na vstupním tutorialu - 1 hod: seznámení s obsahem a způsobem studia předmětu, výběr tématu práce. Účast na průběžném tutorialu: 4 přednášky a 2 cvičení věnované vybraným kapitolám z AA8 - archeobotanice Konzultace - nejméně dvě konzultace na začátku a v průběhu semestru: stanovení postupu individuálního studia a zadání úkolů. Podle potřeby studenta jsou možné další průběžné konzultace. Student má možnost zvolit si formu průběhu konzultace s vyučujícími, a to buď formou osobního setkání, nebo přes mail, skype, facebook apod. Kontrola studia je řešena zadáním série úkolů, jež bude muset student splnit mezi konzultacemi.
|
Doporučená literatura
|
-
Drápela, K. - Zach, J. (1995). Dendrometrie (Dendrochronologie).. Brno.
-
Evans J. - O´Connor, T.:. (1999). Environmental Archaeology. Principles and Methods.. Sutton.
-
Hajnalová, E. (1999). Archeobotanika pestovaných rastlín. Nitra.
-
Jacomet, S. - Kreuz, A. (1999). Archäobotanik. Ulmer - Stuttgart.
|