Vyučující
|
-
Vostrovská Ivana, Mgr. Ph.D.
-
Šlézar Pavel, PhDr. Ph.D.
-
Peřinová Markéta
|
Obsah předmětu
|
Přednášky: 1) Etnoarcheologie a experiment. Výrobní řetězec keramiky, etnoarcheologické paralely, experimentální výroba (Vostrovská) 2) Petrografie keramiky. Technologie výroby keramiky a její studium. Rozdělení keramických výrobků podle pórů, struktury a použití. Petrografická terminologie, keramické hmoty (Vostrovská) 3) Vývoj výrobních postupů. Stručná celosvětová historie keramické výroby a vývoj technologií. Historický vývoj keramiky v jednotlivých obdobích na našem území (Vostrovská) 4) Úvod do studia archeologické keramiky. Terminologie, základní dělení keramické produkce - nádoby a náčiní, zvláštní keramické tvary, textilní keramika, technická, kamnářská a stavební keramika.Terminologie výzdoby a úpravy povrchu (Vostrovská) 5) Paleolit a neolit (Vostrovská) 6) Eneolit (Vostrovská) 7) Starší a střední doba bronzová (Vostrovská) 8) Komplex popelnicových polí (Vostrovská) 9) Protohistorie (Vostrovská) 10) Raný středověk (Šlézar) 11) Vrcholný středověk (Šlézar) 12) Pozdní středověk a novověk (Šlézar) Semináře a cvičení (vedou jednotliví vyučující dle harmonogramu): 1-4) Úvod do problematiky 6-12) Ukázka a práce s jednotlivými keramickými produkty - jejich určování, deskripce a nácvik kresebné dokumentace
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Nácvik pohybových a pracovních dovedností, Grafické a výtvarné činnosti
- Účast na výuce
- 39 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 13 hodin za semestr
- Příprava na zkoušku
- 25 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Studium technologie výroby keramiky. Studium typologie keramiky. Studium keramické produkce od paleolitu po novověk. Výuka způsobů deskripce, chronologického zařazení a kresebné dokumentace keramiky.
Praktická znalost deskripce, datování a třídění keramického materiálu a dovednosti kresebné dokumentace.
|
Předpoklady
|
Základní přehled v archeologických kulturách střední Evropy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Rozbor produktů pracovní činnosti studenta (technické práce), Didaktický test
Písemný test (kolokvium), aktivní účast na semináři, průběžné konzultace s vyučujícím a samostatná práce při praktických cvičeních (zápočet).
|
Doporučená literatura
|
-
Droberjar, E. (1991). Terra sigillata in Mähren. Funde aus germanischen Lokalitäten. Brno.
-
Gregerová, M. (1996). Petrografické rozbory středověké brněnské keramiky. Brno.
-
Hanykýř, V.; Kuztendörfer, J. (2000). Technologie keramiky. Praha.
-
Macháček, J. (2001). Studie k velkomoravské keramice. Metody, analýzy a syntézy, modely. Brno.
-
Podborský, V.; kol. (1993). Pravěké dějiny Moravy. Brno.
-
Podborský, Vladimír; Kazdová, Eliška; Koštuřík, Pavel; Weber, Zdeněk. (1979). Numerický kód moravské malované keramiky. Problémy deskripce keramiky v archeologii. Brno.
-
Procházková, P. (1999). Návrh databáze eneolitické keramiky. In: Otázky neolitu a eneolitu našich krajín - 1998, 183-195. Nitra.
-
Sklenář, K. (1994). Archeologický slovník IV. Keramika. Praha.
-
Šabatová, K.; Vitula, P. (2002). Přáslavice ? Díly pod dědinou Kousky a kukličky (II.). Pohřebiště a sídliště z doby bronzové (katalog). Olomouc.
|