Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.-12. Postupné seznamování s jednotlivými projevy počátku doby bronzové. Semináře 1.-12. Rozbory diskuse nad jednotlivými informačními zdroji (odbornou literaturou) - studenti si budou předem připravovat rešerše jednotlivých informačních zdrojů, které budou následně v semináři rozebírány s vyučujícím
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Domácí příprava na výuku
- 64 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 36 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Závěr jedné a nástup nové periody patří k nejsložitějším a nejméně prozkoumaným obdobím pravěku. Pozvolný vznik nové epochy charakterizovaný mimo jiné používáním nového kovu (slitiny mědi a cínu) byl v zásadě v mnoha ohledech kontinuální s inovací některých kategorií (změny v sídelním systému, pravidel pohřebního ritu, móda, součásti kroje apod.). Nejasný je podíl obou předchozích pohárových kultur, kořeny však náležejí časově ještě tomuto období, jako rozhodující se ukazují podněty z vyspělejších jihovýchodních oblastí (Karpatská kotlina: Makó/Kosihy-Ćaka, Somogyvár-Vinkovci, nagyrévská kultura). Nositelem počátečního stadia doby bronzové (nově formulovaný horizont "A0") je protoúnětická kultura na Z řeky Moravy a počátky epišňůrového přikarpatského kulturního komplexu na východ od řeky Moravy a s nimi současné komponenty (geneze únětické civilizace). Bipolarita vývoje s řadou odlišností, ale také společnými rysy je signifikantní na Moravě skoro pro celou starší dobu bronzovou. Popis tohoto procesu se všemi charakteristikami a průvodními jevy, včetně absolutní chronologie bude námětem studijního předmětu.
Dobrá orientace ve studované problematice
|
Předpoklady
|
Základní orientace v archeologických kulturách z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu, zejména předmětu Neolit a eneolit, Doba bronzová a halštat, popř. Výběrové přednášky z archeologie 2,4, 5, 7.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce, studium odborné literatury, orientace v problematice, rešerše odborných pramenů a příprava na seminář.
|
Doporučená literatura
|
-
Peška, J. (2009). Protoúnětické pohřebiště z Pavlova. Olomouc.
|