Název předmětu | Vývoj archeologického myšlení |
---|---|
Kód předmětu | KHI/3VAM |
Organizační forma výuky | Přednáška |
Úroveň předmětu | Magisterský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Úvod do studia předmětu (Nováček) 2. Paradigma romantické charakteristika, případové studie (Kalábková) 3. Paradigma evolucionistické charakteristika, případové studie (Kalábková) 4. Paradigma kulturně historické charakteristika, případové studie (Golec) 5. Typologie, sídelní archeologie, historický partikularismus (Golec) 6. Funkcionalismus, difuzionismus a marxismus v evropské archeologii (Golec) 7. Paradigma procesuální (tzv. Nová archeologie) úvod, hlavní znaky, pojmy a badatelské osobnosti ve světové archeologii (Nováček) 8. Projevy "nové archeologie" v československé archeologii, případové studie (Nováček) 9. Archeologie 80. a 90. let 20. století antropologicky orientované přístupy charakteristika, osobnosti, ukázka způsobu řešení teoretických otázek na příkladech (Nováček) 10. Archeologie 80. a 90. let 20. století přírodovědně, sociálně a ekonomicky orientované přístupy charakteristika, osobnosti, ukázka způsobu řešení teoretických otázek na příkladech (Nováček) 11. Etika archeologie gender, menšiny, repatriace, právo na minulost, archeologie v době ozbrojených konfliktů (Peška) 12. Mezinárodní organizace v archeologii EAA, WAC, UISPP, SAA, ICOMOS (Peška) 13. Prezentace vypracovaných esejí (všichni vyučující)
|
Studijní aktivity a metody výuky |
nespecifikováno |
Výstupy z učení |
Kurz poskytne studentům orientaci v dosavadní metodologii a teoretických východiscích evropské a světové archeologie. Přehled vývoje archeologických paradigmat 20. století poslouží jako základ pro pochopení současné plurality archeologického myšlení. Bude podána definice a hodnocení jednotlivých směrů v romantickém, evolucionistickém a v kulturně historickém paradigmatu, zrod "Nové archeologie" a procesualismu či definici a náplň postprocesualismu. Kurz představuje archeologii jako rychle se rozvíjející vědní obor zaujímající významné místo v komplexním multikulturním světě současnosti.
Orientace v metodice vědecké práce v minulosti, znalost terminologie archeologické teorie. |
Předpoklady |
Základní orientace v archeologických paradigmatech a metodách archeologické práce vycházející z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu Úvod do studia archeologie, Teorie archeologického výzkumu a Archeologická památková péče a muzejní archeologie, popř. Dějiny pravěku.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
nespecifikováno
Aktivní účast na výuce, samostudium doporučené literatury. Vypracování odborné eseje na zadané téma. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archeologie (2016) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 1 | Doporučený ročník:1, Doporučený semestr: Zimní |