Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1.-12. Postupné seznamování s jednotlivými sídelními projevy
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Období mladšího a pozdního eneolitu studujeme prostřednictvím rovinných, otevřených, zemědělských osad s bližším poznáním jejich vnitřní struktury a členění, jednotlivých typů a funkcí objektů. Mnohdy jde o jediný pramen poznání (kultura kulovitých amfor), někde jsme na počátku jejich výzkumu (kultura se šňůrovou keramikou). U jiných entit (jevišovická, bošácká, řivnáčská, bernburská, pozdně badenská kultura) dominují výšinné (opevněné) polohy s hospodářským zázemím, vytvářející komunikační síťové struktury s kumulací dokladů řemeslných, organizačních a sociálních kontextů v blízkosti dálkových tras a obchodních cest. Sledujeme jasnou změnu charakteru sídelních areálů mezi mladším (výšinné, rovinné) a pozdním eneolitem (jen rovinná, převaha pohřebišť). Máme možnost se podrobně seznámit s nadzemními konstrukcemi, funkčně specifickými objekty a jejich hmotným obsahem, bližším vnitřním schématem a fungováním nejen archeologicky dokladovatelnými, ale také predikovanými částmi těchto areálů běžného života pravěkých komunit.
Dobrá orientace ve studované problematice.
|
Předpoklady
|
Základní orientace v archeologických kulturách z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu, zejména předmětu neolit a eneolit, popř. Výběrové přednášky z archeologie 2,4.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce, studium odborné literatury, orientace v problematice a rešerše odborných pramenů
|
Doporučená literatura
|
-
Peška, J. (2013). Morava na sklonklu eneolitu. Olomouc.
|