Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod do problematiky 2. Keramika sídlištní 3. Keramika funerální 4. Keramika technická 5. Mazanice 6. Kostěná a parohová industrie 7. Kovy suroviny a jejich zpracování 8. Nástroje a zbraně 9. Výzbroj a výstroj 10. Ozdoby 11. Toaletní předměty a předmincovní platidla (váhové jednotky) 12. Kámen 13. Jantar, sklo, mušle a lastury
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
- Účast na výuce
- 24 hodin za semestr
- Domácí příprava na výuku
- 50 hodin za semestr
|
Výstupy z učení
|
Předmětem studia budou artefakty a způsoby, resp. postupy při jejich výrobě dělené do několika kategorií. Shody a rozdíly v používání artefaktů obou period, typologické spektrum, aplikace správné terminologie. Speciální pozornost bude věnována výrobním náčiním, zejména metalurgickým (kovotepectví, kovolitectví). Obecně bude dotčeno nálezové prostředí jednotlivých druhů artefaktů. Nejfrekventovanější keramika sídlištní a funerální, technická; mazanice s otisky stavebních konstrukcí či jiných objektů; druhově početná kostěná a parohová industrie (specifikum zápony a solární disky, lukovité závěsky etc.). Zvláště pro dobu bronzovou je charakteristická dost početná kostěná a parohová industrie, ale hlavně značně variabilní bronzová industrie se členěním na zbraně, výzbroj, nástroje, ozdoby, toaletní potřeby, formy suroviny, předmincovní platidla či váhové jednotky. K tomu přistupuje v eneolitu více zastoupené spektrum ozdob především ze vzácných kovů (zlato, stříbro, elektrum) s výkladem nejstarší historie jejich zpracování. V daném období byla používána také řada dalších surovin, včetně jantaru, prvních emailových, resp. skleněných výrobků (korálků), náhrdelníků z mušlí a lastur středomořských a jiných mlžů apod. Cvičení se také zaměří na typochronologický vývoj nejdůležitějších nálezů hmotné kultury daného období. Součástí bude také poznávání, popis, dokumentace a nástin typochronologického vývoje stěžejních artefaktů periody zpracované samotnými studenty a konzultované v rámci cvičení
Dobrá orientace ve studované problematice
|
Předpoklady
|
Orientace v movité náplni jednotlivých archeologických kultur vycházející z absolvovaných předmětů v bakalářském studiu, zejména předmětu Neolit a eneolit, Doba bronzová a halštat, Artefaktuální archeologie I-V.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast na výuce, studium odborné literatury, orientace v problematice.
|
Doporučená literatura
|
-
Hanykýř, V. ? Kutzendörfer, J. (2000). Technologie keramiky. Praha.
-
Ottaway, B.S. (1994). Prähistorische Archäometallurgie. Espelkamp.
-
Přichystal, A. (2009). Kamenné suroviny v pravěku východní části střední Evropy. Brno.
-
Sklenář, K. ? Hartl, J. (2000). Archeologický slovník IV. Kostěné artefakty. Praha.
-
Sklenář, K. ? Lutovský, M. a kol. (1992). Archeologický slovník 2. Kovové artefakty 1. Praha.
-
Sklenář, K. (1994). Archeologický slovník III. Keramika,sklo. Praha.
|