Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Přednášené okruhy: 1) Úvod do metody terénního archeologického výzkumu: smysl studia, epistemologické přístupy v archeologii, definice archeologického projektu 2) Přípravné fáze archeologického projektu, význam a metody archeologické predikce 3) Vzorkování v archeologii 4) Terénní výzkum stratifikovaných situací, stratigrafická analýza, syntéza a interpretace 5) Standardizace terénního výzkumu. Jemné analytické metody v terénu a rozsah jejich využití, multi-proxy analysis 6) Postexkavační fáze výzkumu. Význam a příklady použití kvantitativních a statistických metod analýzy a syntézy dat 7) Archeologické přístupy ke studiu architektury a stavebního prostředí
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Projekce (statická, dynamická)
|
Výstupy z učení
|
Definovat a vést kvalitní terénní projekt není možné bez teoretického zázemí a bez dobré znalosti archeologické metody i metod příbuzných věd. Jedině tyto předpoklady umožňují zaměřit projekt tak, aby efektivně odpovídal na otázky, které archeologickým pramenům klademe. Přednáška napomůže studentům osvojit si pojetí archeologického výzkumu jako kontinuálního poznávacího procesu s jasně definovanými fázemi, které umožňují průběžnou kontrolu kvality projektu a jeho případnou korekci. Obecný výklad na základě zkušeností z exkavačních výzkumů na stratifikovaných lokalitách celého světa bude doplněn sledem příkladů konkrétních metodických řešení a tématickými referáty studentů pořizovanými ze zahraniční literatury. Speciální pozornost bude věnována metodám archeologické analýzy staveb, etážových pohřebišť a metodám tzv. postexkavace. Navazující seminář (KHI/3SAT) je důležitou součástí předmětu a bude vyplněn diskusemi se studenty nad probíranou problematikou. studenti si budou připravovat vstupní referáty na základě průběžně zadávané literatury a diskusní příspěvky.
Schopnost připravit a vést terénní archeologický projekt a zpracovat získaná data.
|
Předpoklady
|
Základní znalosti metod terénního archeologického výzkumu z bakalářského studia.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Studium domácí a zahraniční literatury k jednotlivým tématickým okruhům přednášky podle připraveného seznamu a harmonogramu. Účast na přednáškách.
|
Doporučená literatura
|
-
Renfrew, C., & Bahn, P. G. (1994). Archaeology: theories, methods and practice with over 500 illustrations. London: Thames and Hudson.
|