Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
1. Úvod: Proč rostliny? Základní botanické a ekologické termíny, vazba rostlin na prostředí, indikační hodnota + historie vyuţití rostlin v archeologii 2. Antrakologie a xylotomie - odběr vzorků a separace dřeva a uhlíků, určování, rekonstrukce složení lesů a další interpretace; dendrochronologie - princip metody, odběr vzorků, tvorba a úpravy křivek, dendrochronologie a radiokarbonové datování, dendroekologie 3. Zuhelnatělé rostlinné makrozbytky - odběr vzorků, metody separace, určování, interpretace 4. Rostlinné makrozbytky ve vlhkém prostředí a jinak konzervované - odběr vzorků a jejich skladování, moţné kontaminace, metody separace, určování, interpretace 5. Palynologie, rozsivková a fytolitová analýza ? odběr vzorků, metody separace, určování, interpretace 6. Lesní květena a biotopy - hlavní dřeviny České republiky, typy lesů, význam pro člověka a jeho vliv na ně, typické nebo člověkem využívané byliny 7. Biotopy s přebytkem a nedostatkem vody a jejich květena ? hlavní biotopy, význam pro člověka a jeho vliv na ně, typické nebo člověkem využívané byliny 8. Biotopy podmíněné lidskou činností - smetiště, louky, pole; typické nebo člověkem využívané byliny 9. Obilniny - domestikace, vývoj pěstování jednotlivých druhů a jejich využití 10. Olejniny a technické plodiny - pěstování jednotlivých druhů a jejich využití 11. Ovoce - původ a vývoj pěstování jednotlivých druhů na území ČR 12. Zelenina - původ a vývoj pěstování jednotlivých druhů na území ČR
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Demonstrace
|
Výstupy z učení
|
Cílem kurzu je předat studentům základní informace o možnostech využití dochovaných zbytků rostlin a jim podobných organizmů v archeologii. Představeny budou hlavní archeobotanické (sub)disciplíny, jejich požadavky, možnosti i omezení. Důraz bude kladen zejména na správný odběr vzorků, jejich skladování a prvotní zpracování. Druhá část kurzu poskytne studentům základní informace o rozmanitosti biotopů České republiky a rostlin jako jejich hlavní složky s důrazem na interakci s člověkem. V závěrečné části budou představeny hlavní kulturní rostliny Starého světa a vývoj jejich pěstování.
Student získá základní přehled o práci archeobotanika, při archeologických výzkumech bude umět odebírat vzorky pro jednotlivé typy archeobotanických analýz, naučí se základně třídit a určovat archeobotanický materiál.
|
Předpoklady
|
Základní přehled v archeologických kulturách střední Evropy a biologii rostlin.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Didaktický test, Rozhovor
Účast na výuce a plnění průběžných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Drápela, K. - Zach, J. (1995). Dendrometrie (Dendrochronologie).. Brno.
-
Evans J. - O´Connor, T.:. (1999). Environmental Archaeology. Principles and Methods.. Sutton.
-
Hajnalová, E. (1999). Archeobotanika pestovaných rastlín. Nitra.
-
Jacomet, S. - Kreuz, A. (1999). Archäobotanik. Ulmer - Stuttgart.
-
kolektiv autorů. (1994). řada sborníků: Ve službách archeologie.
-
Podborský, V. a kol. (1993). Pravěké dějiny Moravy. Vlastivěda moravská.. Brno.
|