Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
Cílem semináře je četbou určené literatury, následnou diskuzí a výkladem seznámit studenty s vybranými dějinnými tématy z období středověku z prostředí českých zemí a sousedních regionů. Důraz bude kladen na zapojení poznatků hraničních historických a příbuzných disciplín (jako např. historické geografie, archeologie, historické antropologie, paleobotaniky, kulturních dějin, biologické antropologie populací minulosti a stavební historie), tak aby výsledná mozaika zachytila minulou skutečnost co nejbarvitěji. Konkrétní témata budou určena podle domluvy se studenty při úvodním semináři a můžou být na jejich přání upravena či zařazena zcela nová. Návrhy témat: 1. Středověká vesnice a její podoba 2. Člověk a les v minulosti 3. Počátky šlechty a jejích sídel 4. GIS v práci historika (praktický úvod do práce ve "freeware" programu QGIS) 5. Biologická antropologie, smrt ve středověku 6. Kastellologie (hrady, tvrze, dvory) 7. Těžba nerostných surovin a výroba ve středověku 8. Středověká každodennost a hmotná kultura ve středověku 9. Středověká architektura a stavebně historický průzkum (+ exkurz řád cisterciáků a fenomén "grangií") 10. Historická geografie a staré mapy v práci historika 11. Středověké město a středověký urbanismus 12. Podoba krajiny ve středověku 13. Datování v příbuzných historických (a biologických) disciplínách (C14; keramická sekvence, archeologie atd.)
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seminář si klade rozšířit studentům znalost středověkého světa v co nejširší perspektivě a je věnován vybraným tématům, které často stojí na okraji historického zájmu. Témata budou představeny s množstvím exkurzů do hraničních historických a příbuzných disciplín - historické geografie, archeologie, historické antropologie, paleobotaniky, kulturních dějin, biologické antropologie populací minulosti a stavební historie. Studenti by zároveň měli získat vědomosti o středověkém světě na základě četby doporučené literatury a prohloubit své argumentační dovednosti v rámci moderované diskuze.
Student je schopen podrobně se orientovat ve sledované problematice.
|
Předpoklady
|
Základní znalost uvedené problematiky
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
1. Četba zadané literatury a aktivní podíl na diskuzi během semináře. 2. Vypracování několika drobných domácích úkolů souvisejících s vybranými tématy. 3. V případě nesplnění aktivní účasti bude zadána seminární práce.
|
Doporučená literatura
|
-
Antonín, Robert. (2009). Zahraniční politika krále Václava II. v letech 1283-1300. Brno.
-
Bartlett, Robert. (1993). The Making of Europe. Conquest, colonization and cultural change 950-1350. Princeton.
-
Flori, Jean. (2008). Rytíři a rytířství ve středověku. Praha.
-
Jan, L. (2006). Václav II. a struktury panovnické moci. Brno: Matice moravská.
-
Klápště, Jan. (2005). Proměna českých zemí ve středověku. Praha.
-
Ladurie, Emmanuel Le Roy. (2005). Montaillou, okcitánská vesnice v letech 1294-1324.. Praha.
-
LE GOFF, J. ? SCHMITT, C. (2008). Encyklopedie středověku. Praha.
-
Le Goff, J., & Vinšová, K. (2004). Svatý František z Assisi. Praha: Vyšehrad.
-
LE GOFF, J. (2005). Kultura středověké Evropy. Praha.
-
Nekuda, V., Bakala, J., Hofer, Z., & Nekuda, V. (2000). Mstěnice: zaniklá středověká ves u Hrotovic. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost.
-
Smetánka, Zdeněk. (2004). Legenda o Ostojovi. Archeologie obyčejného života. Praha.
-
Wihoda, M. (2007). Vladislav Jindřich. Brno: Matice moravská.
-
Wihoda, M. (2005). Zlatá bula sicilská: podivuhodný příběh ve vrstvách paměti. Praha: Argo.
-
Žemlička, J. (2011). Přemysl Otakar II.: král na rozhraní věků. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
-
Žemlička, Josef. (2002). Počátky Čech královských. 1198-1253. Proměna státu a společnosti. Praha.
|