Lecturer(s)
|
|
Course content
|
History textbooks in the tides of time This course focuses on Czech history textbooks from Austria-Hungary to the contemporary ones. The first half of the semester will deal with the changes to school system during the specified era and the relation between history textbooks and historical memory and consciousness. The second part will focus on the usage of corpus linguistics in the textbook research. - Evolution of Czech school system from Austria-Hungary to today - History textbooks, historical memory, collective consciousness, national stereotypes - Corpus linguistics in textbook research - Analysis of textbooks in SketchEngine Literature KOVAŘÍČEK, Václav KOVAŘÍČKOVÁ, Iva: Vývoj školských soustav v českých zemích. Olomouc 1989. BENEŠ, Zdeněk - GRACOVÁ, Blažena a kol.: Sondy a analýzy. Učebnice dějepisu - teorie a multikulturní aspekty edukačního média (dále jen Sondy a analýzy). Praha 2008. FERRO, Marc: Jak se vyprávějí dějiny dětem po celém světě. Praha 2019. HÉDLOVÁ, Luba a ŠUSTROVÁ, Radka (eds.): Česká paměť. Národ, dějiny a místa paměti. Praha 2014. JENSET, Gard B. a Barbara MCGILLIVRAY: Quantitative Historical Linguistics: A Corpus Framework. New York 2017. JIREČEK, M.: Vývoj vyučovacího předmětu dějepis v letech 1918-2013. Disertační práce. Masarykova univerzita. Pedagogická fakulta. Brno 2014. ŠUBRT, Jiří (ed.): Historické vědomí jako předmět badatelského zájmu. Teorie a výzkum. Kolín 2010. ŠUSTOVÁ, Magdaléna: Stalo se v zemi české. Jak se vyučoval dějepis. Praha 2009.
|
Learning activities and teaching methods
|
Dialogic Lecture (Discussion, Dialog, Brainstorming), Activating (Simulations, Games, Dramatization)
- Attendace
- 26 hours per semester
- Homework for Teaching
- 13 hours per semester
|
Learning outcomes
|
This course focuses on Czech history textbooks from Austria-Hungary to the contemporary ones.
A graduate of this course is capable of orientation in fundamental trends of social, economical and political history including the knowledge of relevant sources and recent historiography. HF
|
Prerequisites
|
Student should have some basic knowledge about Middle Ages, esp. in Bohemia. HF
|
Assessment methods and criteria
|
Student performance
Attendance (3 absences max) Seminar work
|
Recommended literature
|
-
Antonín, Robert. (2009). Zahraniční politika krále Václava II. v letech 1283-1300. Brno.
-
Bartlett, Robert. (1993). The Making of Europe. Conquest, colonization and cultural change 950-1350. Princeton.
-
Flori, Jean. (2008). Rytíři a rytířství ve středověku. Praha.
-
Jan, L. (2006). Václav II. a struktury panovnické moci. Brno: Matice moravská.
-
Klápště, Jan. (2005). Proměna českých zemí ve středověku. Praha.
-
Ladurie, Emmanuel Le Roy. (2005). Montaillou, okcitánská vesnice v letech 1294-1324.. Praha.
-
LE GOFF, J. ? SCHMITT, C. (2008). Encyklopedie středověku. Praha.
-
Le Goff, J., & Vinšová, K. (2004). Svatý František z Assisi. Praha: Vyšehrad.
-
LE GOFF, J. (2005). Kultura středověké Evropy. Praha.
-
Nekuda, V., Bakala, J., Hofer, Z., & Nekuda, V. (2000). Mstěnice: zaniklá středověká ves u Hrotovic. Brno: Muzejní a vlastivědná společnost.
-
Smetánka, Zdeněk. (2004). Legenda o Ostojovi. Archeologie obyčejného života. Praha.
-
Wihoda, M. (2007). Vladislav Jindřich. Brno: Matice moravská.
-
Wihoda, M. (2005). Zlatá bula sicilská: podivuhodný příběh ve vrstvách paměti. Praha: Argo.
-
Žemlička, J. (2011). Přemysl Otakar II.: král na rozhraní věků. Praha: NLN, Nakladatelství Lidové noviny.
-
Žemlička, Josef. (2002). Počátky Čech královských. 1198-1253. Proměna státu a společnosti. Praha.
|