Předmět: Seminář k dějinám raného novověku J

» Seznam fakult » FIF » KHI
Název předmětu Seminář k dějinám raného novověku J
Kód předmětu KHI/1DRNJ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Čeština
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
Obsah předmětu
1. Přehled literatury k dějinám raného novověku Sekundární literatura, vymezení pojmu "raný novověk" 2. Postavení ženy v raném novověku Koncept "gender history" Sociální stratifikace, učení o třech stavech, úloha ženy ve společnosti, vliv reformace na postavení ženy v raném novověku Žena v pramenech Četba: pramen 3. Předbělohorské období Čechy Náboženská a politická situace v daném období České stavovské povstání Vláda Rudolfa II., Česká konfese, Majestát Četba: pramen 4. Jednota bratrská Přehled dějin Jednoty bratrské Významné osobnosti, učení Jednoty bratrské Četba: pramen 5. Utrakvismus Diferenciace: koncept staroutrakvismu, novoutrakvismu Úloha ve společnosti, komparace s dalšími nekatolickými konfesemi Četba: sekundární literatura 6. Luteránství I. Osobnost Martina Luthera Luteránství v českých zemích Saský vliv na české země; emigrace luteránů, Jednoty bratrské (exulanti) Četba: pramen, sekundární literatura 7. Luteránství II. Náboženská situace ve Svaté říši římské: Sasko, gnezioluteránství, kryptokalvinismus Saští kurfiřti, role luteránství v Sasku Četba: sekundární literatura 8. Rudolfínské umění Základní přehled uměleckých směrů, osobností Vláda Rudolfa II. a její interpretace v historiografii Obraz jako pramen 9. Jezuité Vznik, úloha a specifikum řádu Jezuitské umění, ikonografie, architektura Četba: sekundární literatura 10. Prameny raného novověku Prameny v raném novověku možnosti a limity Kázání jako pramen, narativní prameny, prameny diplomatické povahy Četba: pramen 11. Příprava na zápočtový test Možnost dotazů, volné téma, vysvětlení případných nejasností 12. Zápočtový test

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
Výstupy z učení
Semináře rozebírají zásadní problémy dějin, základní odbornou literaturu a představují nejdůležitější prameny k vybraným problémům.
Student se podrobněji seznámí s vybranými tématy daného historického období a s k nim se vztahující literaturou.
Předpoklady
Nejsou specifické předpoklady.

Hodnoticí metody a kritéria
Seminární práce

- Četba příslušných pramenů a sekundární literatury na každou hodinu - Úspěšné splnění zápočtového testu (75 %) - Esej na téma probírané v rámci semináře, 3-4 normostrany
Doporučená literatura
  • Šebánek, J. ? Fiala, Z. ? Hledíková, Z. (1971). Česká diplomatika do r. 1848. . Praha.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Archeologie (2015) Kategorie: Obory z oblasti historie 3 Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní