Název předmětu | Seminář k dějinám raného novověku J |
---|---|
Kód předmětu | KHI/1DRNJ |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Semestr | Zimní |
Počet ECTS kreditů | 3 |
Vyučovací jazyk | Čeština |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
1. Přehled literatury k dějinám raného novověku Sekundární literatura, vymezení pojmu "raný novověk" 2. Postavení ženy v raném novověku Koncept "gender history" Sociální stratifikace, učení o třech stavech, úloha ženy ve společnosti, vliv reformace na postavení ženy v raném novověku Žena v pramenech Četba: pramen 3. Předbělohorské období Čechy Náboženská a politická situace v daném období České stavovské povstání Vláda Rudolfa II., Česká konfese, Majestát Četba: pramen 4. Jednota bratrská Přehled dějin Jednoty bratrské Významné osobnosti, učení Jednoty bratrské Četba: pramen 5. Utrakvismus Diferenciace: koncept staroutrakvismu, novoutrakvismu Úloha ve společnosti, komparace s dalšími nekatolickými konfesemi Četba: sekundární literatura 6. Luteránství I. Osobnost Martina Luthera Luteránství v českých zemích Saský vliv na české země; emigrace luteránů, Jednoty bratrské (exulanti) Četba: pramen, sekundární literatura 7. Luteránství II. Náboženská situace ve Svaté říši římské: Sasko, gnezioluteránství, kryptokalvinismus Saští kurfiřti, role luteránství v Sasku Četba: sekundární literatura 8. Rudolfínské umění Základní přehled uměleckých směrů, osobností Vláda Rudolfa II. a její interpretace v historiografii Obraz jako pramen 9. Jezuité Vznik, úloha a specifikum řádu Jezuitské umění, ikonografie, architektura Četba: sekundární literatura 10. Prameny raného novověku Prameny v raném novověku možnosti a limity Kázání jako pramen, narativní prameny, prameny diplomatické povahy Četba: pramen 11. Příprava na zápočtový test Možnost dotazů, volné téma, vysvětlení případných nejasností 12. Zápočtový test
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
Výstupy z učení |
Semináře rozebírají zásadní problémy dějin, základní odbornou literaturu a představují nejdůležitější prameny k vybraným problémům.
Student se podrobněji seznámí s vybranými tématy daného historického období a s k nim se vztahující literaturou. |
Předpoklady |
Nejsou specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Seminární práce
- Četba příslušných pramenů a sekundární literatury na každou hodinu - Úspěšné splnění zápočtového testu (75 %) - Esej na téma probírané v rámci semináře, 3-4 normostrany |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Archeologie (2015) | Kategorie: Obory z oblasti historie | 3 | Doporučený ročník:3, Doporučený semestr: Zimní |