| Název předmětu | Seminář k dějinám raného novověku J |
|---|---|
| Kód předmětu | KHI/1DRNJ |
| Organizační forma výuky | Seminář |
| Úroveň předmětu | Bakalářský |
| Rok studia | nespecifikován |
| Semestr | Zimní |
| Počet ECTS kreditů | 3 |
| Vyučovací jazyk | Čeština |
| Statut předmětu | nespecifikováno |
| Způsob výuky | Kontaktní |
| Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
| Doporučené volitelné součásti programu | Není |
| Vyučující |
|---|
|
|
| Obsah předmětu |
|
1. Přehled literatury k dějinám raného novověku Sekundární literatura, vymezení pojmu "raný novověk" 2. Postavení ženy v raném novověku Koncept "gender history" Sociální stratifikace, učení o třech stavech, úloha ženy ve společnosti, vliv reformace na postavení ženy v raném novověku Žena v pramenech Četba: pramen 3. Předbělohorské období Čechy Náboženská a politická situace v daném období České stavovské povstání Vláda Rudolfa II., Česká konfese, Majestát Četba: pramen 4. Jednota bratrská Přehled dějin Jednoty bratrské Významné osobnosti, učení Jednoty bratrské Četba: pramen 5. Utrakvismus Diferenciace: koncept staroutrakvismu, novoutrakvismu Úloha ve společnosti, komparace s dalšími nekatolickými konfesemi Četba: sekundární literatura 6. Luteránství I. Osobnost Martina Luthera Luteránství v českých zemích Saský vliv na české země; emigrace luteránů, Jednoty bratrské (exulanti) Četba: pramen, sekundární literatura 7. Luteránství II. Náboženská situace ve Svaté říši římské: Sasko, gnezioluteránství, kryptokalvinismus Saští kurfiřti, role luteránství v Sasku Četba: sekundární literatura 8. Rudolfínské umění Základní přehled uměleckých směrů, osobností Vláda Rudolfa II. a její interpretace v historiografii Obraz jako pramen 9. Jezuité Vznik, úloha a specifikum řádu Jezuitské umění, ikonografie, architektura Četba: sekundární literatura 10. Prameny raného novověku Prameny v raném novověku možnosti a limity Kázání jako pramen, narativní prameny, prameny diplomatické povahy Četba: pramen 11. Příprava na zápočtový test Možnost dotazů, volné téma, vysvětlení případných nejasností 12. Zápočtový test
|
| Studijní aktivity a metody výuky |
| Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming) |
| Výstupy z učení |
|
Semináře rozebírají zásadní problémy dějin, základní odbornou literaturu a představují nejdůležitější prameny k vybraným problémům.
Student se podrobněji seznámí s vybranými tématy daného historického období a s k nim se vztahující literaturou. |
| Předpoklady |
|
Nejsou specifické předpoklady.
|
| Hodnoticí metody a kritéria |
|
Seminární práce
- Četba příslušných pramenů a sekundární literatury na každou hodinu - Úspěšné splnění zápočtového testu (75 %) - Esej na téma probírané v rámci semináře, 3-4 normostrany |
| Doporučená literatura |
|
| Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
| Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr |
|---|