Vyučující
|
|
Obsah předmětu
|
21. 9.: Úvodní hodina Základní pojmy, historiografie k náboženské problematice v RN 5. 10.: Cesta k reformaci 16. století: Martin Luther a počátky reformace, další reformátoři a jejich myšlenky 12. 10.: Reformace a světská moc, šíření reformace I.: šíření a vývoj reformace v evropských zemích (Svatá říše římská, Francie, Nizozemí) 19. 10.: Reformace a světská moc, šíření reformace II.: šíření a vývoj reformace v evropských zemích (Anglie, reformace ve městech) 26. 10.: Počátky protireformace a její prvotní vývoj 2. 11.: Základní fenomény protireformace (nové náboženské řády, protireformační svatí, umění a architektura, misie, barokní zbožnost) 9. 11.: Protireformace a světská moc, "národní protireformace": příklady procesu protireformace v evropských zemích (Katolické Nizozemí, Nizozemské provincie, Francie, Svatá říše římská a rakouské země, Anglie) 16. 11.: Protireformace v českých zemích: vývoj náboženské problematiky v 16. a 17. století I. 23. 11.: Protireformace v českých zemích: vývoj náboženské problematiky v 16. a 17. století II. 30. 11.: Raně novověká historiografie - církevní dějiny: psaní dějin církve v raném novověku, pojetí dějin církve, příklady domácích i zahraničních dobových děl 7. 12.: Vybrané téma spojené s náboženskými dějinami a vývojem v raném novověku I. 14. 12.: zápočtový týden
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Seminář je zaměřen na náboženskou problematiku dějin raného novověku s důrazem na proces reformace a protireformace v 16. a 17. století. Důraz bude kladen především na seznámení se studentů s důležitými aspekty a projevy reformačních a protireformačních procesů. Studenti budou seznámeni se základní literaturou k danému tématu a terminologií. Předpokládá se aktivní účast studentů na diskuzích a plnění zadaných úkolů.
Seminář vede posluchače k samostatnému uvažování nad problematikou, schopnosti dohledat a využít příslušné informační zdroje, způsobilosti o problémových otázkách diskutovat a prohlubuje znalosti absolventa o tématu.
|
Předpoklady
|
Nejsou specifické předpoklady.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Písemná zkouška, Analýza výkonů studenta, Seminární práce
Aktivní účast Příprava na seminář (četba textů, samostudium) Recenze na odbornou publikaci Vypracování časové otázky Max. 2 absence
|
Doporučená literatura
|
|