Název předmětu | Deutsche Philologie - Seminar Linguistik |
---|---|
Kód předmětu | KGN/LGS14 |
Organizační forma výuky | Seminář |
Úroveň předmětu | Bakalářský |
Rok studia | nespecifikován |
Četnost výuky | 1x za 2-3 roky |
Semestr | Zimní a letní |
Počet ECTS kreditů | 4 |
Vyučovací jazyk | Němčina |
Statut předmětu | Povinně-volitelný |
Způsob výuky | Kontaktní |
Studijní praxe | Nejedná se o pracovní stáž |
Doporučené volitelné součásti programu | Není |
Dostupnost předmětu | Předmět je nabízen přijíždějícím studentům |
Vyučující |
---|
|
Obsah předmětu |
Kaum ein anderes Phänomen erfreut sich sowohl in der Linguistik als auch in der Literaturwissenschaft so großer Aufmerksamkeit wie die Metapher. Es gibt inzwischen eine kaum zu überschaubare Menge von Theorien, die die Funktion und das "Wesen" der Metapher zu erklären versuchen. Das Ziel des Seminars ist es, die TeilnehmerInnen kurz mit den bedeutendsten Metapherntheorien bekannt zu machen, wobei der Schwerpunkt auf der Conceptual Metaphor Theory von George Lakoff und Mark Johnson liegen wird. Dieser Ansatz geht davon aus, dass Metaphern unser alltägliches Denken und Handeln strukturieren und "steuern", also alles andere als ein auf die "poetische Sprache" begrenztes "Mittel" darstellen. So ist beispielsweise unser gegenwärtiges Verständnis vom Gehirn und seinem Funktionieren weitgehend durch die Metapher "DAS GEHIRN IST EIN COMPUTER" geprägt: "Man muss sich viele neue Informationen ins Gehirn einbrennen." "Ich muss mal wieder abschalten." "Ich kann mir nichts mehr merken, meine Festplatte ist voll." "Der Hippocampus entspricht eher dem Arbeitsspeicher eines Rechners als seiner Festplatte."; oder unser Verständnis von Liebe durch die Metapher "LIEBE IST EINE REISE": "Sieh mal, wie weit wir miteinander gekommen sind." "Wir müssen in der Zukunft getrennte Wege gehen." "Wir sind am Scheideweg." "Diese Beziehung ist eine Sackgasse." ... Im Seminar werden wir sowohl die für uns Denken wichtigsten Metaphernbereiche diskutieren als auch die grundsätzlichen Mechanismen ihres "Funktionierens" kennenlernen.
|
Studijní aktivity a metody výuky |
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou), Metody písemných akcí (např. u souborných zkoušek, klauzur) |
Výstupy z učení |
Das Ziel des Seminars ist es, die TeilnehmerInnen kurz mit den bedeutendsten Metapherntheorien bekannt zu machen, wobei der Schwerpunkt auf der Conceptual Metaphor Theory von George Lakoff und Mark Johnson liegen wird. Im Seminar werden wir sowohl die für uns Denken wichtigsten Metaphernbereiche diskutieren als auch die grundsätzlichen Mechanismen ihres "Funktionierens" kennenlernen.
Seminář si klade za cíl prohloubit znalosti studentů v oblasti aktuálních témat současné moderní jazykovědy. Student bude obeznámen se sekundární literaturou k jednotlivým dílčím tématům, bude schopen samostatné lingvistické analýzy textu a bude schopen využít svých znalostí v profesním životě. Zvláštní důraz je kladen na disciplíny rozvíjející se od druhé poloviny 20.století po tzv.pragmatickém obratu. |
Předpoklady |
Určeno pro všechny studenty UP. Studenti ne-germanisté, kteří si zapíší tento "předmět" si mohou z modulární nabídky Katedry germanistiky vybrat kterýkoli konkrétní kurz příslušný do modulu "lingvistika", ať už půjde o přednášky k jednotlivým lingvistickým disciplínám či metodám a školám či o semináře k jednotlivým ¨dílčím lingvistickým problémům. Konkrétní nabídku všech lingvistických kurzů včetně údaje o rozvrhu najdete před začátkem každého semestru na webových stránkách katedry www.germanistika.cz.
|
Hodnoticí metody a kritéria |
Rozbor díla tvůrčího charakteru (hudební, výtvarné, literární), Didaktický test, Seminární práce
Aktive Teilnahme am Seminar, maximal 2 unentschuldigte Absenzen, Übernahme eines Referats. |
Doporučená literatura |
|
Studijní plány, ve kterých se předmět nachází |
Fakulta | Studijní plán (Verze) | Kategorie studijního oboru/specializace | Doporučený semestr | |
---|---|---|---|---|
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Německá filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Německá filologie (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Německá filologie (2015) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019_24) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Německá filologie minor (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Německá filologie (2017) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Německá filologie (2017) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Německá filologie maior (2019) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2017) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |
Fakulta: Filozofická fakulta | Studijní plán (Verze): Německá filologie (2022) | Kategorie: Filologické vědy | - | Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: - |