Vyučující
|
-
Rinas Karsten, prof. PhDr. Mgr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
1.Dějiny psychologie jazyka a psycholingvistiky. Vymezení disciplíny 2.Východiska dnešní psycholingvistiky a) Bühlerův model tří základních funkcí jazyka b) Behaviorismus c) Chomský a generativismus 3.Vztah myšlení a řeči 4.Metody psycholingvistického výzkumu. Metoda slovních asociací 5.Řeč z hlediska fylogeneze a ontogeneze 6.Řečová komunikace a její modelování 7.Základní předpoklady řečové komunikace 8.Řečové komunikační normy 9.Osvojování jazyka dítětem 10.Poruchy řeči u dětí 11.Neurogenní poruchy komunikace u dospělých 12.Bilingvismus
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
|
Výstupy z učení
|
Jednotlivé přednášky podávají přehled o různých metodách lingvistické analýzy, osvětlují podstatu moderních lingvistických směrů, seznamují s problematikou jednotlivých lingvistických disciplín na teoretické bázi či prohlubují pohled na problémové okruhy jednotlivých lingvistických disciplín, demonstrují na konkrétních příkladech lingvistický způsob práce a otevírají pohled do různých oblastí lingvistiky.
Způsobilosti: Student získá základní teoretické poznatky o dějinách psycholingvistiky, příp. psychologie jazyka, o základních psycholingvistických směrech a metodách psycholingvistického výzkumu. Cílem kurzu je seznámit se se základními předpoklady a modely řečové komunikace, poznat vývoj komunikace z hlediska fylogeneze a ontogeneze a získat poznatky o základních poruchách řeči u dětí a neurogenních poruchách komunikace u dospělých.
|
Předpoklady
|
Předpoklady: aktivní znalost českého jazyka na úrovní min. B2-C1 (výuka probíhá v češtině), znalost základních termínů v oblasti jazykovědy
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Požadavky: příprava referátů k vybraným tématům během semestru, úspěšné zvládnutí předepsaného učiva formou písemné zkoušky, minimálně 70 % úspěšnost
|
Doporučená literatura
|
-
Bartschat, Brigitte. (1996). Methoden der Sprachwissenschaft. Berlin.
-
Bühler, Karl. (1965). Die Darstellungsfunktion der Sprache. Stuttgart.
-
Bußmann, Hadumod. (2002). Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart.
-
Coseriu, Eugenio. (1992). Einführung in die Allgemeine Sprachwissenschaft. Tübigen.
-
Fleischer, W.; Helbig, G.; Lerchner, G. (Hrsg.). (2001). Kleine Enzyklopädie deutsche Sprache. Frankfurt am Main. u.a.
-
Glück, Helmut (Hrsg.). (1993). Metzler Lexikon Sprache. Stuttgart/Weimar .
-
Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. (2001). Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin und München .
-
Hg. v. Dudenred. (2005). DUDEN. Die Grammatik. Mannheim u.a.
-
Jakobson, Roman. (1992). Suche nach dem Wesen der Sprache. In: ders.: Semiotik. Ausgewählte Texte 1919 - 1982. Hg. v. Elmar Hollenstein. S. 77 - 98.. Frankfurt am Main .
-
König, W. (2004). dtv-Atlas Deutsche Sprache. München.
-
Krämer, Sybille. (2001). Sprache, Sprechakt, Kommunikation. Sprachtheoretische Positionen des 20. Jahrhun. Frankfurt am Main .
-
Linke, Angelika; Nussbaumer, Markus; Portmann, Paul R. (2004). Studienbuch Linguistik. Tübingen.
-
Saussure, Ferdinand de. (1967). Grundfragen der allgemeinen Sprachwissenschaft. Berlin.
-
Trubetzkoy, Nikolaj S. (1989). Grundzüge der Phonologie. Göttingen.
|