Předmět: Deutsche Philologie - Vorlesung Linguistik: Semantik

» Seznam fakult » FIF » KGN
Název předmětu Deutsche Philologie - Vorlesung Linguistik: Semantik
Kód předmětu KGN/LGP04
Organizační forma výuky Přednáška
Úroveň předmětu Bakalářský
Rok studia nespecifikován
Četnost výuky 1x za 2-3 roky
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 3
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinně-volitelný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Dostupnost předmětu Předmět je nabízen přijíždějícím studentům
Vyučující
  • Rinas Karsten, prof. PhDr. Mgr. Dr.
Obsah předmětu
1.Dějiny psychologie jazyka a psycholingvistiky. Vymezení disciplíny 2.Východiska dnešní psycholingvistiky a) Bühlerův model tří základních funkcí jazyka b) Behaviorismus c) Chomský a generativismus 3.Vztah myšlení a řeči 4.Metody psycholingvistického výzkumu. Metoda slovních asociací 5.Řeč z hlediska fylogeneze a ontogeneze 6.Řečová komunikace a její modelování 7.Základní předpoklady řečové komunikace 8.Řečové komunikační normy 9.Osvojování jazyka dítětem 10.Poruchy řeči u dětí 11.Neurogenní poruchy komunikace u dospělých 12.Bilingvismus

Studijní aktivity a metody výuky
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž)
Výstupy z učení
Jednotlivé přednášky podávají přehled o různých metodách lingvistické analýzy, osvětlují podstatu moderních lingvistických směrů, seznamují s problematikou jednotlivých lingvistických disciplín na teoretické bázi či prohlubují pohled na problémové okruhy jednotlivých lingvistických disciplín, demonstrují na konkrétních příkladech lingvistický způsob práce a otevírají pohled do různých oblastí lingvistiky.
Způsobilosti: Student získá základní teoretické poznatky o dějinách psycholingvistiky, příp. psychologie jazyka, o základních psycholingvistických směrech a metodách psycholingvistického výzkumu. Cílem kurzu je seznámit se se základními předpoklady a modely řečové komunikace, poznat vývoj komunikace z hlediska fylogeneze a ontogeneze a získat poznatky o základních poruchách řeči u dětí a neurogenních poruchách komunikace u dospělých.
Předpoklady
Předpoklady: aktivní znalost českého jazyka na úrovní min. B2-C1 (výuka probíhá v češtině), znalost základních termínů v oblasti jazykovědy

Hodnoticí metody a kritéria
Známkou, Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

Požadavky: příprava referátů k vybraným tématům během semestru, úspěšné zvládnutí předepsaného učiva formou písemné zkoušky, minimálně 70 % úspěšnost
Doporučená literatura
  • Bartschat, Brigitte. (1996). Methoden der Sprachwissenschaft. Berlin.
  • Bühler, Karl. (1965). Die Darstellungsfunktion der Sprache. Stuttgart.
  • Bußmann, Hadumod. (2002). Lexikon der Sprachwissenschaft. Stuttgart.
  • Coseriu, Eugenio. (1992). Einführung in die Allgemeine Sprachwissenschaft. Tübigen.
  • Fleischer, W.; Helbig, G.; Lerchner, G. (Hrsg.). (2001). Kleine Enzyklopädie deutsche Sprache. Frankfurt am Main. u.a.
  • Glück, Helmut (Hrsg.). (1993). Metzler Lexikon Sprache. Stuttgart/Weimar .
  • Helbig, Gerhard; Buscha, Joachim. (2001). Deutsche Grammatik. Ein Handbuch für den Ausländerunterricht. Berlin und München .
  • Hg. v. Dudenred. (2005). DUDEN. Die Grammatik. Mannheim u.a.
  • Jakobson, Roman. (1992). Suche nach dem Wesen der Sprache. In: ders.: Semiotik. Ausgewählte Texte 1919 - 1982. Hg. v. Elmar Hollenstein. S. 77 - 98.. Frankfurt am Main .
  • König, W. (2004). dtv-Atlas Deutsche Sprache. München.
  • Krämer, Sybille. (2001). Sprache, Sprechakt, Kommunikation. Sprachtheoretische Positionen des 20. Jahrhun. Frankfurt am Main .
  • Linke, Angelika; Nussbaumer, Markus; Portmann, Paul R. (2004). Studienbuch Linguistik. Tübingen.
  • Saussure, Ferdinand de. (1967). Grundfragen der allgemeinen Sprachwissenschaft. Berlin.
  • Trubetzkoy, Nikolaj S. (1989). Grundzüge der Phonologie. Göttingen.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019_24) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie minor (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2017) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2017) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie maior (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Němčina se zaměřením na tlumočení a překlad (2017) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německá filologie (2022) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -