Vyučující
|
-
Voda Eschgfäller Sabine, Mgr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Systém přednášek poskytujících v souhrnu vhled do veškerých projevů německé/ rakouské/ švýcarské kultury, dějin, dějin ducha, dějin umění, společenského, politického a mediálního dění.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Přednášení, Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Systém přednášek poskytujících v souhrnu vhled do veškerých projevů německé/ rakouské/ švýcarské kultury, dějin, dějin ducha, dějin umění, společenského, politického a mediálního dění.
Přednáška si klade za cíl seznámit studenty s problémy, otázkami a metodami některých disciplín, jejichž znalost je podstatná pro studium německé společnosti a kultury. Důležitou úlohu přitom hraje v poslední době často diskutovaný model "germanistika jako kulturní věda". Výsledná kompetence spočívá v: obecné vzdělanosti v otázkách kultury, dějin, umění, myšlení atd. německy mluvících zemí a ve schopnosti interpretovat obsahově i jazykově složitý německy psaný text/Sachtext.
|
Předpoklady
|
Přednáška je určena pro všechny studenty UP. Studenti ne-germanisté, kteří si zapíší tento "předmět" si mohou z modulární nabídky Katedry germanistiky vybrat kterýkoli konkrétní seminář/cvičení/přednášku příslušný/ou do modulu "kultura a společnost" - dříve zvané "konverzační cvičení". Konkrétní nabídku všech kurzů "konverzačních cvičení" včetně údaje o rozvrhu najdete před začátkem každého semestru na webových stránkách katedry www.germanistika.cz.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Známkou, Ústní zkouška
Požadavky k absolvování sdělí jednotliví přednášející. Přednášky jsou ukončeny ústní nebo písemnou zkouškou.
|
Doporučená literatura
|
-
Brandes, Detlef. (2005). Der Weg zur Vertreibung 1938 - 1945. Pläne und Entscheidungen zum "Transfer" der Deutschen aus der Tschechoslowakei und aus Polen. München.
-
Brandt, Ahasver von. (2007). Werkzeug des Historikers. Eine Einführung in die Historischen Hilfswissenschaften. Stuttgart.
-
Brunn, Gerhard. (2002). Die europäische Einigung. Stuttgart.
-
Burckhardt, Jacob. (1995). Die Kultur der Renaissance in Italien. Essen.
-
Duchhardt, Heinz. (2003). Europa am Vorabend der Moderne 1650-1800. Stuttgart.
-
Elias, Norbert. (1997). Über den Prozess der Zivilisation. 2. Bd.. Frankfurt a.M.
-
Fisch, Jörg. (2002). Europa im Zeitalter von Wachstum und Gleichheit 1850-1914. Stuttgart.
-
Gellner, Ernest. (1991). Nationalismus und Moderne. Berlin.
-
Goetz, Hans Werner. (2000). Proseminar Geschichte: Mittelalter. Stuttgart.
-
Görtemaker, Manfred. (1999). Geschichte der Bundesrepublik Deutschland. München.
-
Gründer, Horst. (2000). Geschichte der deutschen Kolonien. Paderborn.
-
Hobsbawm, Eric. (1998). Das Zeitalter der Extreme. Weltgeschichte des 20. Jahrhunderts. Stuttgart.
-
Kocka, Jürgen. (2001). Das lange 19. Jahrhundert. Stuttgart.
-
Kolb, Eberhard. (1984). Die Weimarer Republik. München.
-
Müller, Winfried. (2002). Die Aufklärung. München.
-
Padberg, Lutz E. von. (2006). Christianisierung im Mittelalter. Darmstadt.
-
Sellin, Volker. (2005). Einführung in die Geschichtswissenschaft. Göttingen.
-
Siemann, Wolfram. (1995). Vom Staatenbund zum Nationalstaat - Deutschland 1806-1871. München.
-
Sösemann, Bernd (Hrsg.). (2002). Der Nationalsozialismus und die deutsche Gesellschaft. München.
-
Wildt, Michael. (2008). Geschichte des Nationalsozialismus. Göttingen.
|