Vyučující
|
-
Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
I. Allgemeine Vorklärungen I.1 Periodisierung und Abgrenzung I.2 Standardsprache und Varietäten II. Deutsche Sprache von ca. 1650 bis ca. 1770: Barock und Aufklärung II.1 Politisch-soziale und wirtschaftlich-kulturelle Rahmenbedingungen II.2 Sprachnormierung und Sprachpflege II.3 Tendenzen der Sprachentwicklung III. Deutsche Sprache von ca. 1770 bis ca. 1830: Klassik und Romantik III.1 Äußere Rahmenbedingungen III.2 Sprachliche Besonderheiten IV. Deutsche Sprache von ca. 1830 bis ca. 1920: Bürgerkultur und Realismus IV.1 Abgrenzung und allgemeine Charakteristik IV.2 Äußere Rahmenbedingungen IV.3 Sprachliche Entwicklung IV.4 Einzelne Veränderungen IV.5 Sprachkritik und Sprachpflege
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem semináře je zprostředkovat informace o vývoji němčiny v romantickém a klasickém období a v období rozvoje měšťanské kultury a realismu. Kromě charakteristiky mimojazykových událostí a jazykových zvláštností uvedeného období bude výuka orientována na praktickou analýzu textů z tehdejší doby. V případě zájmu doktorandů bude materie semináře rozšířena o témata Němčina v období Třetí říše a Poválečný vývoj němčiny do roku 1989. Členění dílčích témat: I. Allgemeine Vorklärungen I.1 Periodisierung und Abgrenzung I.2 Standardsprache und Varietäten II. Deutsche Sprache von ca. 1650 bis ca. 1770: Barock und Aufklärung II.1 Politisch-soziale und wirtschaftlich-kulturelle Rahmenbedingungen II.2 Sprachnormierung und Sprachpflege II.3 Tendenzen der Sprachentwicklung III. Deutsche Sprache von ca. 1770 bis ca. 1830: Klassik und Romantik III.1 Äußere Rahmenbedingungen III.2 Sprachliche Besonderheiten IV. Deutsche Sprache von ca. 1830 bis ca. 1920: Bürgerkultur und Realismus IV.1 Abgrenzung und allgemeine Charakteristik IV.2 Äußere Rahmenbedingungen IV.3 Sprachliche Entwicklung IV.4 Einzelne Veränderungen IV.5 Sprachkritik und Sprachpflege Student získá základní informace o tendencích vývoje německého jazyka v 18. a 19. století, příp. 20. století tak, aby byl schopen analyzovat charakteristické písemné ukázky - historické texty z 18. a 19. století včetně zvládnutí kurentu a švabachu.
Přínosem semináře je především zprostředkování základních tendencí vývoje německého jazyka v 18. a 19. století a rozbor charakteristických písemných ukázek ? historických textů z 18. a 19. století včetně zvládnutí kurentu a švabachu.
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost německého jazyka na úrovni C2 (výuka probíhá v německém jazyce), znalost základních německých termínů v oblasti jazykovědy a základních souvislostí vývoje německého jazyka od doby germánské po období raně novohornoněmecké.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška
Úspěšné zvládnutí předepsaného učiva formou zkoušky, analýza historického textu.
|
Doporučená literatura
|
-
EGGERS, Hans:. (1986). Dt. Sprachgeschichte. Bd. 2.. Reinbek.
-
EIBL, Karl. (1985). Sprachkultur im 18. Jh. Über die Erzeugung von Gesellschaft durch Literatur. In: Wimmer, Rainer (vyd.): Sprachkultur.. Düsseldorf, s. 108-124.
-
POLENZ, Peter von:. (1994). Deutsche Sprachgeschichte II, III.. Berlin ? New York 1994, 1999.
|