Vyučující
|
-
Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Vzhledem k faktu, že starší vývojové fáze německého jazyka jsou přístupné jen díky písemným pramenům, bude věnována pozornost především metodologii a interpretaci pramenů v rovině syntaktické. V oblasti metodologie budou z hlediska syntaxe pojednány starohornoněmecké texty vytvořené překladem z latiny a středohornoněmecké poetické texty. Pozornost bude věnována následujícím syntaktickým jevům: 1. Kasussyntax (Genitiv) 2. Kongruenzphänomene 3. Periphrastische Verbformen 4. Die Entwicklung der Verbstellung 5. Die Negation
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Vzhledem k tomu, že výzkumy v oblasti historické syntaxi vzbuzují v poslední době stále větší zájem historiků jazyka, bude cílem práce v semináři poukázat na široké a zajímavé spektrum jevů a možností jejich výzkumu. Po krátkém úvodu, který nabídne shrnutí podstatných informací z oblasti historické lingvistiky, bude představena metodologie výzkumu, a to na příkladu staroněmeckých textů, které vznikly v důsledku překladu z latiny do staré horní němčiny, a na překladu textů z latiny do rané nové horní němčiny. Pozornost bude věnována také kvantitativním a kvalitativním aspektům ve výzkumu historické syntaxe, vytváření korpusů a edicím středo- a raně novohornoněmeckých textů. Příklady konkrétních výzkumů se budou týkat postavení a vývoje genitivu, vývoje kongruence, vývoji větného rámce ve vedlejších větách a negace. Vyústěním teoretického pojednání bude analýza vlastního korpusu doktoranda; předmětem výzkumu budou uvedené syntaktické jevy
Student získá přehled o metodologii historické syntaxe a seznámí se s analýzou syntaktických struktur v historických textech všech etap vývoje němčiny.
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost německého jazyka na úrovni C2 (výuka probíhá v německém jazyce), znalost základních německých termínů v oblasti jazykovědy, znalosti základních souvislostí historického vývoje německého jazyka.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Úspěšné zvládnutí předepsaného učiva formou komplexní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
ADMONI, Wladimir:. (1990). Historische Syntax des Deutschen.. Tübingen.
-
FLEISCHER, Jürg, SCHALLERT, Oliver. (2011). Historische Syntax des Deutschen.. Tübingen.
-
NÜBLING, Damaris:. (2006). Historische Sprachwissenschaft des Deutschen. Eine Einführung in die Prinzipien des Sprachwandels.. Tübingen.
|