Vyučující
|
-
Krappmann Marie, Mgr. Ph.D.
-
Rinas Karsten, prof. PhDr. Mgr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
V semináři budou představeny vývojové tendence relativně mladé lingvistické disciplíny, jež se ovšem v posledních dekádách rychle vyvíjí. Kognitivní lingvistika bývá definičně vymezována jako dílčí součást vědy o kognitivních schopnostech živých organismů, jež se zaměřuje především na výzkum, popis a objasnění mentálních struktur, jež jsou aktivovány při produkci a recepci jazyka. Otázky, na jejichž zodpovězení se seminář zaměří: - Jakým způsobem je možné vymezit předmět výzkumu kognitivní lingvistiky? Jedná se o novou disciplínu či o syntézu již definovaných stávajících lingvistických přístupů? Jaké jsou souvztažnosti mezi již etablovanou psycholingvistikou a tzv. kognitivní lingvistikou? - Jaké problémy jsou spojeny s definicí člověka a lidské mysli jako systému na zpracování dat? - Co se rozumí pod pojmy mikro- a makrostruktura kognice? - Co se stane, když se výzkum jazyka stane dílčí disciplínou medicíny? Jak lze diferencovat různé druhy afázie a odlišit je od agnózie? Seminář se přitom zaměří na následující dílčí témata: 1) Kognitivní lingvistika jako součást vědy o kognici: styčné body s filozofií, neurologií a obecnou jazykovou vědou. 2) Centrální teze: Dualismus, monismus. Obecné kognitivní modely zpracování jazykových dat. 3) Základní hypotézy a metafory kognitivní lingvistiky: počítačová metafora a funkcionalismus, člověk jako systém ke zpracování dat, konektionismus, modularita. 4) Afáziologie a problémy spojené s výzkumem afázií. 5) Koncept paralelního jazyka: Hovoříme a žijeme výhradně v metaforách? 6) Metody výzkumu zpracování jazykových dat na phylo- a ontogenetické rovině. Aspekty výzkumu procesu osvojování mateřského jazyka. 7) Produkce jazyka: pragmatické, sémantické a syntaktické aspekty. 8) Recepce jazyka: pragmatické, sémantické a syntaktické aspekty.. 9) Jazyk a paměť: modely mentálního lexikonu.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Studijní předmět kognitivní lingvistika se zaměřuje na zprostředkování tří tematických celků: 1) Srovnání vybraných modelů zpracování jazyka s ohledem na jejich adekvátnost. Přitom bude brána zřetel na dvě základní kritéria: tzv. "Lernbarkeitskriterium" a "Verarbeitungskriterium". 2) V další části bude zaměřena pozornost především na antropocentrické přístupy v rámci kognitivní lingvistiky. Diskutovány budou v tomto kontextu otázky spojené s pojmy metafora, stereotyp, prototyp. 3) Poslední oblastí kognitivní lingvistiky, na kterou se zaměříme, je tzv. "Konstruktionsgrammatik". Prvním cílem předmětu je tedy poskytnout posluchačům přehled o relevantních modelech jazykového zpracování, přičemž budou informováni o disciplínách hraničících či protínajících se s kognitivní lingvistikou. Dalším cílem je osvětlit zmíněné koncepty, které jsou posluchačům známé z jiných disciplín (literární věda, sémantika, sociologie apod.), z perspektivy kognitivní lingvistiky. A konečně budou posluchači seznámeni s poměrně novým, kognitivně zaměřeným konceptem v oblasti popisu gramatických struktur. Dle zájmu posluchačů je možnost klást důraz na jednotlivé tematické okruhy.
Student získá základní přehled o výzkumných přístupech v oblasti kognitivní lingvistiky. Bude obeznámen s následujícími tématickými okruhy: 1) Dějiny vývoje disciplíny "kognitivní lingvistika" 2) Kognitivní lingvistika jako součást vědy o kognici: styčné body s filozofií, neurologií a obecnou jazykovou vědou. 3) Centrální teze: Dualismus, monismus. Obecné kognitivní modely zpracování jazykových dat. 4) Základní hypotézy a metafory kognitivní lingvistiky: počítačová metafora a funkcionalismus, člověk jako systém ke zpracování dat, konektionismus, modularita. 5) Afáziologie a problémy spojené s výzkumem afázií. 6) Koncept paralelního jazyka: Hovoříme a žijeme výhradně v metaforách? 7) Jazyk a paměť: modely mentálního lexikonu.
|
Předpoklady
|
Jedná se o seminář určený studentům německé folologie - doktorandské studium.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Analýza výkonů studenta
Aktivní účast v seminářích, průběžné zpracování zadaných úkolů.
|
Doporučená literatura
|
-
Aitchison, Jean. (1997). Wörter im Kopf: eine Einführung in das mentale Lexikon.. Tübingen.
-
Felix, Sascha W.; Habel, Christopher; Rickheit, Gerd (Hrsg). (1994). Kognitive Linguistik. Repräsentation und Prozesse.. Wiesbaden.
-
Keller, Jörg. (2004). Grammatische Strukturen - kognitive Prozesse: Ein Arbeitsbuch.. Tübingen.
-
Schwarz, Monika. (1992). Einführung in die Kognitive Linguistik. Tübingen; Basel.
-
Sucharowsky, Wolfgang. (1996). Sprache und Kognition. Opladen.
|