Vyučující
|
-
Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
|
Obsah předmětu
|
Seminář představí cíle a dosavadní vývoj historické sémantiky, jakož i problémy a metody analýzy změny slovního významu v dnešní lingvistice. Doktorandi se budou pátrat po příčinách a důsledcích změny slovního významu. Na vybraných problémech historické sémantiky němčiny bude demonstrován možný vývoj významu u substantiv, sloves, adjektiv a částic. Představeny budou také lexémy, které v průběhu vývoje jazyka zanikly.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming)
|
Výstupy z učení
|
Cílem je zprostředkování základních informací o teoretických a metodologických základech této disciplíny. Pozornost se soustředí také na teorie o vývoji významu v historické sémantice a na její vybrané problémy.
Seminář přináší ucelený pohled na různé teorie významu, na samotný proces změny významu v diachronním pohledu a bude přínosem pro studenty DSP, kteří zpracovávají historiolingvistická témata.
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost německého jazyka na úrovni C2 (výuka probíhá v německém jazyce), znalost základních německých termínů v oblasti jazykovědy.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Úspěšné zvládnutí předepsaného učiva formou komplexní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
FRITZ, Gerd:. (1997). Historische Semantik.. Stuttgart.
-
KELLER, Rudi, KIRSCHBAUM, Ilja. (2003). Bedeutungswandel. Berlin - New York.
-
OSMAN, Nabil:. (1999). Kleines Lexikon untergegangener Wörter.. München.
|