Seminář studentům zprostředkuje nejnovější vývojové tendence literární teorie a jejich vliv na teorii žánrů, vytváření literárně-dějinných modelů a různé interpretativní přístupy k textům. Po fázi posledního desetiletí 20. století, která se nesla ve znamení intenzivních diskuzí o literárně teoretických modelech a vyznačovala se exklamací několika obratů (cultural turn, regional turn, spatial turn, translatological turn), došlo ke konsolidační fázi, kdy se dosažené teoretické pokroky uplatnily na poli tradičních výzkumných oblastí literární vědy. Kromě toho ovšem v této době došly nového uznání i hermeneutické, strukturalistické a literárně-sociologické teorie. V semináři budou jednak na základě nejnovějších publikací tematizovány hlavní body aktuálních diskurzů germanistické literární vědy a dále analyzovány jejich teoretické základy. Studující díky tomu získají přehled o síle a aplikovatelnosti teoretických modelů vzniklých ve 20. století, hermeneutikou počínaje a teorií systémů konče, a budou nejen schopni porozumět aktuálním vědeckým publikacím, ale také motivováni k vytvoření vlastního, individuálního přístupu k aktuálním vědeckým debatám. Výchozí text: Moritz Baßler: Deutschsprachige Erzählprosa 1850-1950. Eine Geschichte literarischer Verfahren. Berlin 2015. - analýza teoretických implikací výchozího textu: návrat k formalismu (Sklovskij, Bachtin) a "klasickému" strukturalismu (Jakobson); nezohlednění poststrukturalistických elementů (např. analýza diskurzu, dekonstrukce) - zprostředkování ústředních tezí teorií uvedených a kritizovaných v textu na základě (níže uvedené) odborné literatury - uvedení textu do kontextu současných teoretických modelů. Diskuze o teoretickém přínosu textu resp. o jeho teoretické inovativnosti. - vypracování cílů/základních tezí výchozího textu: nalezení strukturních literárních metod, které umožňují metaepochální popis literárních dějin bez nutnosti zohlednit mimotextové prvky (historický vývoj, autor, politicko-filozofické modely) - kritické posouzení výchozího textu (srozumitelnost argumentů; přínos textu; možnosti jeho praktického užití během studia ve vědeckých pracích jednotlivých účastníků semináře)
|