Vyučující
|
-
Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
-
Opletalová Veronika, Mgr. Ph.D.
|
Obsah předmětu
|
Struktura disciplíny: 1. Vývoj teorie textu od věty k textu. 2. Text a jeho lingvistická definice. 3. Koheze a koherence, jazykové prostředky koheze. 4. Izotopie, anafora a katafora v textu. 5. Presupozice. 6. Tematické členění textu. 7. Funkce textu. 8. Textová typologie. 9. Textová struktura, formulační vzorce.
|
Studijní aktivity a metody výuky
|
Monologická (výklad, přednáška, instruktáž), Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
|
Výstupy z učení
|
Cílem disciplíny je zprostředkovat studentům rozšiřující informace o charakteristice a vlastnostech textu, jakož i o jednotlivých pojetích textu a přístupech k jeho analýze. V přednášce jsou na konkrétních textech představeny různé analytické přístupy teorie textu. V této souvislosti se upevní kompetence studentů analyzovat texty z hlediska jejich typu, funkce, struktury i vztahu k jiným textům a mimojazykové skutečnosti. Po úspěšném absolvování disciplíny zná student základní literaturu z oblasti teorie a analýzy v německy mluvících zemích, umí sumarizovat a vysvětlit zásadní směry a metody analýzy textu, umí provádět analýzu dat s ohledem na relevantní kritéria analýzy a má přehled o aktuálních publikacích v oblasti německé textové lingvistiky. Struktura disciplíny: 1. Text a jeho lingvistické definice, vývoj teorie textu. Jednotlivá pojetí analýzy textu. 2. Koheze a koherence, kohezní prostředky, tematicko-rematická struktura textu 3. Izotopické řetězce, referenční identita, presupozice a implikatury 4. Druhy a typy textů a jejich popis, Text jako komunikát, funkce textu 5. Funkční a strukturní analýza (psaného, mluveného, multimodálního) textu 7. Intertextualita, Text a diskurz. 8. Komunikační řady coby sled komunikátů
|
Předpoklady
|
Aktivní znalost německého jazyka na úrovni C2 (výuka probíhá v německém jazyce), znalost základních německých termínů v oblasti jazykovědy. Jedná se o seminář určený studentům německé folologie - doktorandské studium.
|
Hodnoticí metody a kritéria
|
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta
Úspěšné zvládnutí předepsaného učiva formou komplexní zkoušky.
|
Doporučená literatura
|
-
Austin, John L. (1972). Zur Theorie der Sprechakte. Stuttgart: Reclam.
-
Brinker, K. (1997). Linguistische Textanalyse: eine Einführung in Grundbegriffe und Methoden. Berlin: Erich Schmidt.
-
Daneš, F. (1988). Věta a text.
-
GÜHLICH, E., RAIBLE, W. (1975). Textsorten. Differenzierungskriterien aus linguistischer Sicht. Wiesbaden.
-
HEINEMAN,W., VIEHWEGER, D. (1991). Textlinguistik. Eine Einführung. Tübingen.
-
Křížková, Z. (2005). Textlinguistik. Olomouc: Univerzita Palackého.
-
Linke, A., Nussbaumer, M., & Portmann, P. R. (2001). Studienbuch Linguistik. Tübingen: Max Niemeyer.
-
VALTER,H. (1994). Einführung in die Textlinguistik. München.
-
Weinrich, H., Thurmair, M., Breindl, E., & Willkop, E. M. (1993). Textgrammatik der deutschen Sprache. Mannheim: Dudenverlag.
|