Předmět: Strukturalismus a Pražská škola

» Seznam fakult » FIF » KGN
Název předmětu Strukturalismus a Pražská škola
Kód předmětu KGN/91APN
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 5
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Rinas Karsten, prof. PhDr. Mgr. Dr.
  • Faltýnek Dan, doc. Mgr. Ph.D.
Obsah předmětu
Cílem je zprostředkovat studentům následující témata: Obrat v bádání o jazyce na přelomu 19. a 20. století. Atomismus a celostní pohled na jazyk. Idea struktury podle Jeana Piageta. Semiotický a strukturní pohled na jazyk podle de Saussura. Rozvíjení myšlenek Kurzu obecné jazykovědy v přístupu Pražské školy. Inovace ve smyslu funkčně strukturní analýzy. Hlavní její představitelé. Hlavní oblasti zkoumání: fonologie, morfologie, typologie, aktuální členění. Bühlerův a Jakobsonův model jazykových funkcí. Nahrazení dichotomie správné/nesprávné protikladem spisovné/nespisovné. Funkční jazyky. Odkaz Pražské školy pro dnešní jazykovědu.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
Předmět představí počátky českého strukturalismu, jeho základní teoretické otázky, konceptuální východiska a pracovní výhledy, stěžejní texty a reakce na ně, zaměří se např. na angažování se Kroužku v kauze týkající se jazykové kultury v letech 1932/3. Představeny budou osobnosti Kroužku, jejich práce a recepce těchto prací pozdější a dnešní lingvistikou. Dále bude věnována pozornost kritice strukturalismu v poválečném období, kauze marrismu i diskusi o Stalinových článcích o jazykovědě. Kurz se dále zaměří na rozvoj pražského strukturalismu ve 2. polovině 20. století, bude se věnovat např. problematice větné sémantiky a syntaxe, která byla v průběhu šedesátých a sedmdesátých let řešena na základě recepce generativismu českým strukturalismem (dvourovinná valenční syntax, funkční generativní popis), pozornost bude věnována rozvoji morfologické teorie (teorie slovních druhů, typy morfologických popisů - M. Dokulil, M. Komárek atd.) - detailně budou nahlíženy osobnosti a jejich díla mající vliv na koncepci tzv. akademické mluvnice.

Předpoklady
nespecifikováno

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

úspěšné zvládnutí předepsaného učiva formou komplexní ústní zkoušky
Doporučená literatura
  • Chvatík, K. (1981). Tschechoslowakischer Strukturalismus. Theorie und Geschichte. München.
  • Jakobson, R. (1989). Poetik. Ausgewählte Aufsätze 1921-1971. Frankfurt a. M.
  • Sgall, P. (1979). Die Sprachtypologie V. Skaličkas. In: Skalička, V. (vyd.): Typologische Studien. Braunschweig.
  • TRUBETZKOY, N. S. (1931). Gedanken über Morphologie. In: TCLP IV.
  • WUNDERLICH, D. (1979). Karl Bühlers Grundprinzipien der Sprachtheorie. In: Muttersprache 2.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2021) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2021) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -