Předmět: Propedeutický seminář - Obecné zásady prezentace vědecko-výzkumné činnosti

» Seznam fakult » FIF » KGN
Název předmětu Propedeutický seminář - Obecné zásady prezentace vědecko-výzkumné činnosti
Kód předmětu KGN/91AOZ
Organizační forma výuky Seminář
Úroveň předmětu Doktorský
Rok studia nespecifikován
Semestr Zimní a letní
Počet ECTS kreditů 10
Vyučovací jazyk Němčina
Statut předmětu Povinný
Způsob výuky Kontaktní
Studijní praxe Nejedná se o pracovní stáž
Doporučené volitelné součásti programu Není
Vyučující
  • Solomon Kristýna, doc. Mgr. Ph.D.
  • Bačuvčíková Petra, Mgr. Ph.D.
  • Opletalová Veronika, Mgr. Ph.D.
  • Rinas Karsten, prof. PhDr. Mgr. Dr.
  • Krappmann Marie, Mgr. Ph.D.
  • Spáčilová Libuše, prof. PhDr. Dr.
Obsah předmětu
A. Internetové zdroje Tato část semináře bude zaměřena na zprostředkování kompetencí v oblasti užívání internetových zdrojů; zmíněna bude práce s internetovými archívy a se službami vyhledávání knih (Google books). Součástí tohoto úvodu bude souhrn formálních a citačních pravidel pro práci s internetovými zdroji. B. Elektronické zpracování dat Jedním z témat tohoto semináře je oblast vypracování vědecké práce s možností efektivního využití možností moderní editace textů. Studenti získají rovněž informace o tom, jakým způsobem lze aplikovat tradiční techniky duševní práce při elektronickém zpracování dat. C. Formy prezentace výsledků vědecké práce Další část semináře přinese studentům informace o tom, jak mohou vypadat formy prezentace výsledků výzkumné práce. Pozornost bude věnována abstraktu, přednášce, odbornému článku, závěrečné kvalifikační práci, posteru a recenzi.

Studijní aktivity a metody výuky
Dialogická (diskuze, rozhovor, brainstorming), Metody práce s textem (učebnicí, knihou)
Výstupy z učení
První část semináře "Propedeutický seminář: Obecné zásady věd. práce: Internetové zdroje" (Marie Krappmann), jež bude zaměřena na zprostředkování kompetencí v oblasti užívání internetových zdrojů, si klade za cíl představení následujících dílčích témat: Souhrn výhod a stinných stránek práce s texty volně přístupnými na internetu (diplomové a bakalářské práce, volně publikované články na internetu, články publikované v on-line periodikách apod.) Detailněji zmíněna bude rovněž práce s internetovými archívy a se službami vyhledávání knih. Součástí tohoto úvodu bude mimo jiné souhrn formálních a citačních pravidel pro práci s internetovými zdroji. Dále bude upozorněno na jednotlivá periodika z oblasti německé filologie, jež jsou volně přístupná na internetu a na možnosti publikování v těchto periodikách. Představeny budou také webové stránky s materiály vhodnými pro studium německé filologie a upozorněno bude na zásadní portály. Posledním krokem je představení a kritická analýza různých druhů jednojazyčných německých a dvoujazyčných česko-německých on-line slovníků. Pozornost přitom bude zaměřena jak na současná lexikografická díla, tak na etymologické slovníky a slovníky variet. V rámci prezentace on-line slovníků budou také představeny aktuální projekty v oblasti lexikografie na internetu a instituce, jež se těmito projekty zabývají. Obecným cílem semináře je zprostředkovat co možná nejširší přehled možností práce s internetovými zdroji v rámci studia německé filologie. Tématem druhé části semináře (Elektronické zpracování dat) je vypracování a uspořádání vědeckých prací s efektivním využitím možností moderní editace textů (Karsten Rinas). Přitom se má rovněž demonstrovat, jakým způsobem lze aplikovat tradiční techniky duševní práce v rámci elektronického zpracování dat. Třetí část semináře (Formy prezentace výsledků vědeckovýzkumné činnosti) přinese studentům informace o tom, jak mohou vypadat formy prezentace výsledků výzkumné práce (Libuše Spáčilová). Pozornost bude věnována následujícím formám - abstraktu, přednášce, odbornému článku, závěrečné kvalifikační práci, posteru, ale také např. recenzi, která sice není výsledkem výzkumné práce, doktorandi však při jejím psaní zúročí své dosavadní získané znalosti.
Doktorand se naučí vyhledávat internetové zdroje, elektronicky zpracovat data a získá představu o možnosti prezentace výsledků výzkumu ve formě přednášky, odborného článku či posterové prezentace. Seznámí se také s možnostmi psaní recenze a abstraktu.
Předpoklady
Předpokladem je aktivní znalost německého jazyka na úrovni C2 (výuka probíhá v německém jazyce) a znalost základních německých termínů v oblasti jazykovědy.

Hodnoticí metody a kritéria
Ústní zkouška, Analýza výkonů studenta

úspěšné zvládnutí předepsaného učiva formou komplexní ústní zkoušky
Doporučená literatura
  • BAUMERT, Andreas. (2011). Professionell texten. Grundlagen, Tipps und Techniken.. München.
  • GÖTTERT, Karl-Heinz. (1999). Kleine Schreibschule für Studierende.. München.
  • KAMMER, Manfred. (1997). Bit um Bit. Wissenschaftliche Arbeiten mit dem PC. Stuttgart.
  • Rinas, K., Gunsenheimer, B., & Opletalová, V. (2011). Übungsbuch zur deutschen Wissenschaftssprache. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci.
  • ZIELKE, Wolfgang. (1991). Handbuch der Lern-, Denk- und Arbeitstechniken.. Bindlach.


Studijní plány, ve kterých se předmět nachází
Fakulta Studijní plán (Verze) Kategorie studijního oboru/specializace Doporučený ročník Doporučený semestr
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2021_2024) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2019) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2021) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (2021) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -
Fakulta: Filozofická fakulta Studijní plán (Verze): Německý jazyk (12) Kategorie: Filologické vědy - Doporučený ročník:-, Doporučený semestr: -