Obsah dle výukových týdnů: 1. Úvod 2. - 3. Studium kontroverzí v biologii (nejen eugenika, frenologie) 4. - 5. Problémy s replikací biologických experimentů (behavioristické experimenty a přenos paměti) 6. - 7. Fenomén "Laboratorní život" (antropologický popis komunity laboratorních výzkumníků) 8. - 9. Filosofové a historiografové "vracejí úder" (o sporu filosofů a sociologů o vědu) 10. - 11. Vědecké války (vzpoura "zkoumaného materiálu") 12. - 13. Diskuze, shrnutí a plán pokračování semináře Základní podpůrná literatura: J. Maršálek, Z. Konopásek, L. Hadwiger Zámečník: Kolik fyziky se vejde do vývěvy (a co všechno do fyziky)? Čs. čas. fyz. 72, 424-426 (2022) J. Maršálek, Z. Konopásek: Když se dva hádají, třetí... pozoruje: sociologické studium vědeckých kontroverzí. Čs. čas. fyz. 73, 4-7 (2023) J. Maršálek, Z. Konopásek: Se sociology v zádech: laboratoře, texty, teorie. Čs. čas. fyz. 73, 102-106 (2023) J. Maršálek: Sociologie vědy pod útokem fyziků aneb o jedné vzpouře výzkumného předmětu: Science Wars. Čs. čas. fyz. 73, 262-266 (2023) Z. Konopásek, J. Maršálek, L. Hadwiger Zámečník: Jak myslí věda? O vědecké genialitě sociologicky. Čs. čas. fyz. 73, 346-349 (2023) Z. Konopásek, J. Maršálek, L. Hadwiger Zámečník: Jednička z nejistoty? Sociologie fyziky před tabulí. Čs. čas. fyz. 73, 432-437 (2023) ¨ Literatura k analýzám a interpretaci v semináři: Barnes, B. & Shapin, S. [eds.] (1979) Natural Order: Historical Studies of Scientific Culture. Beverly Hills: Sage Publications. Latour, B., & Woolgar, S. (1979). Laboratory life: The construction of scientific facts. Princeton university press. Travis, G. D. (1981). Replicating replication? Aspects of the social construction of learning in planarian worms. Social studies of science, 11(1), 11-32. Roll-Hansen, N. (1983). The death of spontaneous generation and the birth of the gene: Two case studies of relativism. Social Studies of Science, 13(4), 481-519. Labinger, J. A. (1995). Science as culture: A view from the Petri dish. Social Studies of Science, 25(2), 285-306.
|
Laboratorní život: Biologie pod drobnohledem sociologů a filosofů Seminář se zaměří na studium textů sociologů, filosofů a historiografů biologie, které vznikaly v rozmezí 70. až 90. let 20. století. Cílem kurzu bude odlišit způsoby nahlížení na biologii a biology v případě filosofů a v případě sociologů. Interpretovat budeme zajímavé texty, které zobrazují biologii jako proměnlivou společenskou instituci a biology jako soupeřící a někdy rozhádané aktéry vědeckých sporů. Dotkneme se témat, v kterých rozeznáme výrazné problémy v historii vědy. Třeba eugeniku, na případu soupeření statistických biologů a genetiků ve Velké Británii počátku 20. století. Nebo behaviorismus a přenos paměti u ploštěnek ve výzkumech 50. let 20. století. Případně antropologické zkoumání, které na laboratorní pracovníky nahlíží v 70. letech jako na příslušníky domorodého kmene. Všimneme si ale také toho, jak se zkoumaní vědci vzbouří, "povstanou z Petriho misek" a vyzvou sociology, aby je nechali k sociologii vědy samotné taky něco říct. Kurz má sloužit také jako badatelská platforma pro zvídavé studentky a studenty. Pravidelně budou na semináře docházet odborní hosté, reprezentující pohledy biologů (různých specializací), sociologů, filosofů i historiografů.
|